Nyheter

Utslippene øker igjen

Norge er langt unna regjeringens mål om et gjennomsnittlig utslipp av klimagassen CO2 fra nye personbiler på 120 gram/km i løpet av 2012.

Faktisk opplever vi nå en svak økning i utslippene av CO2 fra nye bensin- og dieselbiler igjen. Økt salg av elektriske og hybridbiler holder utslippene fra biltrafikken totalt sett stabilt.

Det var samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) og miljøvernminister Erik Solheim (SV) som i den første rødgrønne regjeringen stilte utslippskrav til nye personbiler i Norge: I 2012 skulle nye biler maks slippe ut 120 gram CO2 per kjørte kilometer. Ambisjonen ble ved inngangen til 2007 fulgt opp med en omlegging av bilavgiftene, hvor avgift på CO2-utslipp erstattet sylindervolumavgiften.

Og bilkjøperne responderte umiddelbart. I løpet av 2007 sank utslippet av CO2 fra 177 til 159 gram. Samtidig økte diesel­andelen fra 41,1 prosent i 2006 til 76,4 prosent året etter, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Siden har utslippet gått jevnt nedover mot 130 gram CO2/km.

Øker igjen

Så, mot slutten av fjoråret, stoppet den positive CO2-utviklingen opp. Det høye innslaget av elektriske biler i bilomsetningen har riktignok stabilisert CO2-tallet fra november på 131 gram/km, men OFV-tall viser at utslipp både fra dieselbiler og bensinbiler nå er på vei opp - ikke ned.

Mens det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra dieselbiler i oktober i fjor var på 135 gram/km, var det både i februar og mars på 136 gram/km. For bensinbilene har utslippet i samme periode økt fra 130 til 132 gram, og det til tross for det høye innslaget av hybride biler med svært lavt utslipp.

Regjeringens mål om 120 gram utslipp innen utgangen av året står fast. Intet tyder på at målet nås.

4x4 og stor motor

Dette drar CO2-utslippet ned:

* Høyt salg av elektriske biler som ikke slipper ut noe som helst. Elbilene utgjorde 2,5 prosent av nybilsalget i mars.

* Høyt salg av hybridbiler hvor utslippet til de fleste av dem ligger godt under gjennomsnittlig utslipp. Hybridene sto for 3,4 prosent av nybilsalget i mars.

Dette trekker CO2-utslippet opp:

* Høy andel av bilene (28,1 %) leveres med firehjulsdrift.

* Gode tider gjør det igjen stuerent å kjøpe biler med stor motor.

* Frykt for å bli stengt ute fra de store byene om vinteren gjør at flere velger biler med bensinmotor og ikke nødvendigvis en hybrid.

Mer fra Dagsavisen