Nyheter

Toyotas pose og sekk-løsning

Med sin ladbare hybrid vil Toyota tekkes klimaforkjemperne - uten å påføre bilistene rekkeviddefrykt.

Nå kommer de ladbare hybridene. Dette er biler som kan lades på strømnettet og kjøre en viss strekning på batteri. Når batteriet er tomt, fortsetter de som vanlige hybrider. De utsetter derfor ikke eierne for rekkeviddefrykt - frykten for å gå tom for strøm og bli stående det langs veien.

Best på det meste?

Ladbare hybrider som kombinerer strøm og bensin, klarer øvelsen å være best både for det globale klimaet og det lokale miljøet, hevder Toyota når de nå skyver Norges Astma- og Allergiforbund foran seg under lanseringen av ladbar Prius i Norge.

Hovedmotstander er naturligvis drivstoffgjerrige dieselbiler som norske myndigheter sterkt oppfordret folk til å kjøpe gjennom avgiftsomleggingen i 2007. Dieselbilene sto for tre av fire nybilkjøp ved siste årsskifte.

Dieselbilene slipper ut lite CO2, men desto mer partikler og nitrogenoksider (NOx). Landets mest kjøpte personbil, VW Golf, slipper ut 116 mg NOx per kjørte kilometer når den utstyres med 1,6 l/105 hk dieselmotor. Erstattes dieselmotoren med 1,2 l/105 hk bensinmotor, synker utslippet til 33 mg/km. For Toyotas nye ladbare hybrid oppgis NOx-verdien til beskjedne 0,7 mg/km.

Nitrogenoksider, og spesielt komponenten nitrogendioksid, utgjør et betydelig helsemessig problem, særlig i de største byene, sa Brit Ann Høiskar i Norges Astma- og Allergiforbund under et foredrag i regi av Toyota Norge. Forbundet ivrer derfor for å innføre sterke begrensninger i salget av dieselbiler - og det så snart som mulig.

Farlig NOx

Høiskar tror også Oslo kommunes rasling med bruksforbudsvåpenet de siste månedene har skremt flere til å velge bort dieselbilen og heller kjøpe en bensin- eller hybridbil. Tall fra Opplysningsrådet viser at dieselandelen så langt i år har falt med elleve prosentpoeng til 65,5 prosent. Særlig små biler selges igjen med bensinmotor. Hybridbilene sto ved inngangen til august for 3,7 prosent av samlet personbilsalg. I hovedsak dreier dette seg om biler fra Toyota.

Jakter nullutslipp

- Vi må jakte på nullutslippsløsningene, sa Zeros Marius Holm på det samme seminaret. Miljøstiftelsen Zero fronter nullutslippsbilenes fortreffelighet i forhold til både lokalt miljø og globalt perspektiv, og berømmer politikerne som har lagt forholdene til rekke for nullutslippsbilene.

- Vi har fått til dette fordi vi har laget politikk for å få det til, fortsatte Holm. Samtidig mener Holm det har liten hensikt å krangle om hvilken teknologi som er best av elbiler, hybrider og ladbare hybrider.

- I en overgangsperiode trenger vi dem alle, slo Holm fast. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen