Nyheter

Tøffere enn du tror

Audi S3 ser ikke så spesiell ut, men bak det beskjedne ytre skjuler en av Audis aller morsomste biler seg.

Bilde 1 av 4

Dagens Audi A3-generasjon har vært på veien siden 2013, det betyr at den er cirka midt i sitt livsløp. Dermed er tida er inne for en face-lift, slik at bilen skal holde seg fresh i tre år til. Det innebærer selvsagt ingen store, radikale forandringer. Audi har ikke for vane å ta av når det gjelder design. Trolig ser ikke folk flest forskjellen på dagens generasjon A3 og den forrige.

Utvendig er oppgraderingen særlig synlig i fronten, med nye lykter og en ny grilldesign. Innvendig får man nå muligheten til å be om det heldigitale instrumentpanelet de kaller virtual cockpit, noe man helt klart bør gjøre. Det koster vel 4000 kroner og er både elegant og svært brukervennlig.

A3-modellen har de senere årene vært Audis bestselger i Norge, i høy grad takket være den ladbare hybriden A3 e-tron, som står for 75 prosent av salget. Testbilen er noe helt annet.

De aller fleste A3 som selges er Sportback, altså kombicoupé, mens testbilen er en sedan. En variant som er så sjelden at man knapt tror den finnes.

Veldig rask

Og ikke nok med det, dette er en S3. Som vil si at det er en seriøst sprek maskin. Med faceliften fikk denne utgaven også litt mer hestekrefter, ti stykker, som gir totalen 310. Med en vekt på snaut 1,5 tonn snakker vi med andre ord om en liten familieracer, som flytter seg fra null til hundre på heftige 4,6 sekunder.

En kul ting med S3 er at den ser så ordinær ut. Man skal være bra interessert i Audi for å skjønne at dette er noe annet enn en A3 med S-line ekstrautstyr. Det avsløres en smule når man fyrer opp bilen: Sportseksosen og den hissig to liters motoren snerrer, og to sett med doble eksosrør hinter om at dette ikke er en vanlig, kompakt familiebil.

Sedanversjonen av A3 framstår som en lett krympet versjon av tilsvarende A4 og A6. Ikke bare den innvendige plassen, men også støynivået avslører at dette er en mindre bil. Det er et ganske betydelig innslag av vind- og hjulstøy i kupeen, noe man unngår i de større modellene. Og selv med justerbart understell framstår S3 som temmelig stump, man kjenner det godt når underlaget ikke er nyasfaltert.

Knatring

Innvendig er det et supert nivå. Testbilen har sportsseter til 8500 kroner, som gir veldig fin støtte. Og selve dashbordet holder segmentets høyeste nivå nå som bilen kan leveres med den heldigitale skjermen.

Tidligere har noe av kritikken overfor Audis S-modeller vært at de framstår som litt tammere enn spesifikasjonene tilsier. Det har virket som om produsenten ikke har klart å overføre tallenes tale til tilsvarende mengde kjøreglede. Med denne oppgraderte S3-modellen, som også har fått litt ekstra dreiemoment, faller det meste på plass. På svingete riksveier våkner den opp. Motoren har en flott respons midt i turtallsregisteret, S tronic-girkassen er kvikk, bilen tar svingene flatt og ubesværet. Det hele akkompagneres med artig knatring fra eksosanlegget, at noe av lyden nok er av en mer kunstig art, gjør ingenting.

Bilen har trekk på alle fire hjul, og på tørr asfalt er veigrepet totalt så lenge man holder seg innenfor norsk lov. Det er en bil som i utgangspunktet er forhjulsdrevet, men en Haldex-kobling vil sende kraft til bakhjulene når det trengs.

Prisfall

Med sin kompakte form er S3 en livlig bil, som legger seg på en hylle over GTI-bilene, for øvrig et sted man også finner Volkswagen Golf R. Den har så å si identiske ytelser fra samme motor. Audien framstår som litt mer forseggjort, men Golf R er hakket festligere på veien. På den annen side er S3 en av de aller artigste Audiene på markedet i dag, ikke minst sett i sammenheng med prisen. For et par år siden kostet den samme bilen 750.000 kroner, nær 150.000 mer enn i dag. En litt mer effektiv motor og politikere som har dreid avgiftssystemet fra motorrom til eksosrør, har gitt store utslag for en bil som dette. Selvsagt er det fortsatt ganske mye penger for en relativt liten bil. Men S3 føles samtidig ganske spesiell – selv om den ikke ser sånn ut – noe som er essensen med Audis S-modeller. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen