Nyheter

Styr unna de eldste elbilene

Å kjøpe brukt elbil krever at du tar en ekstra grundig sjekk av batterier og ladekabel.

Av Jan Harry Svendsen

– Elbiler er som vanlige biler. Derfor er det viktig å sjekke hjuloppheng, bremser, eventuelle skader, rust og selvsagt servicehefte, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Men helt like sine petroleumsdrevne søsken er elbilene likevel ikke. Ståle Frydenlund i Norsk Elbilforening advarer mot å kjøpe enkelte elbiler.

– De første elbilene hadde dårligere batterier. Nye elbiler har litium-ion- batterier, som kjennetegnes ved høy energitetthet og lav selvutladning. På eldre elbiler med gammel batteriteknologi var rekkevidde og selvutladning et problem, forteller Frydenlund.

– Ta en helsesjekk

Engebretsen anbefaler kjøpere av brukt elbil å ta en helsesjekk av batteriet.

– På elbiler er det viktig å undersøke hvilken bruk bilen har hatt. Smålading og klattlading skader batteriene, og det gjelder også for biler med moderne batteriteknologi. Vi anbefaler at kjøpere av brukte elbiler tar seg tid til å få en diagnose av batteriene. Alle som selger elbiler, har utstyr for å gjøre dette. Da får man en komplett oversikt over historikken på batteriet, hvordan det er brukt og hvordan det er ladet, sier han.

Ifølge Frydenlund er det få feil på elbiler.

– Feil på batteriene er vi svært sjelden borti. Det er få problemer, men samtidig er det få elbiler som har gått virkelig langt, understreker han.

Sjekk kablene

En essensiell del av elbilen er ladekabelen. Den bør du sjekke for irr i kontaktene, og for skader. Det kan være lurt å koble bilen til en stikkontakt for å se at den lader slik den skal. Pass også på at det ikke er irr eller svimerker i bilens ladekontakt.

Alle EU-kontroller som gjøres på elbiler, har kontrollpunkter for skader og lekkasjer på batteriet, i tillegg til at kabler mellom motor og batteri undersøkes. Også ladekabelen og kontakten på bilen sjekkes i kontrollen.

Gjelder garantien?

Mange elbiler er fortsatt så nye at de er dekket av garanti. Men for at garantiene skal gjelde, må serviceintervallene være fulgt. Derfor er kontroll av serviceheftet viktig.

– Om forrige eier har droppet en service på bilen, risikerer du at den ikke er omfattet av garantien, sier Engebretsen.

Marius Paus, som er markedsdirektør i LeasePlan, anbefaler at man sjekker prisene nøye før man kjøper brukt elbil.

– I løpet av de siste årene har vi sett at nybilprisene på flere av elbilene er blitt kraftig redusert. Det er ikke farlig å kjøpe brukt elbil. Men ha verdifall og prisen på bilen i bakhodet, råder Paus.

Som en tommelfingerregel regner LeasePlan med at verdifallet på en tre år gammel elbil ligger rundt 10 prosent høyere enn for en tilsvarende bil med diesel- eller bensinmotor. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen