Nyheter

Størst blant de minste

SMÅBIL: Hyundai i10 oppleves så stor at du ikke vil tro hvor liten den egentlig er.

Fra å ha vært forholdsvis konservative i sine bilvalg er nordmenn blitt mindre merketro. Å prøve noe nytt med spennende design og framtidsrettet teknologi står for mange høyt på ønskelisten.

Det drar Hyundai fordel av når de et par uker etter julenissen banker på hos dem som er på jakt etter en liten bil. Siden bilen både er designet, utviklet og produseres i Europa har den mer til felles med europeiske småbiler enn de som kommer fra Østen.

i10 største pluss ligger likevel i sju års garanti som gir sju års bekymringsfritt og forutsigbart bilhold.

Hva slags bil snakker vi om?

Egentlig en tradisjonell kombi i klassen for de aller minste. Men det er med i10 som så mange andre småbiler: de er blitt ganske så store. 3,67 meter lang, 1,66 meter bred og 1,50 meter høy plasserer egentlig i10 i bilklassen over.

Eksempelvis målte vi beinplassen i baksetet til hele 65 cm og takhøyden til 92 cm. Det er oppsiktsvekkende mye, og gjør det fullt mulig for voksne å sitte der.

Hvordan er den å kjøre?

Igjen bruker vi ordet oppsiktsvekkende. Hyundai har jobbet mye med hjuloppheng og styring for å matche de europeiske konkurrentene. Med styrepresisjon som tåler sammenligning med Ford Fiesta limer bilen seg til asfalten på en måte som gir lyst til en ekstra runde før den parkeres.

Hva er under panseret?

En 1,2 liters bensinmotor på 87 hk sørger for at dette virkelig går unna. Men en såpass stor motor i en liten bil drar gjerne prisen opp, så volummodellen i Norge blir trolig den med tre sylindere, 1,0 liters motorvolum og 66 hk hentet fra Kia Picanto. Jo da, det går greit, men da er bilen primært egnet til turer i nærmiljøet.

Hva gjør den spesiell?

Plassen inne i bilen og den sju år lange garantien. Men også alt utstyret om du velger stor utstyrspakke, som blant annet inneholder varme i rattet og mye annet som gjør det morsommere å kjøre bil.

Hva er bilens svakheter?

Etter å ha lett godt fant vi ingen. Dette er bil på øverste hylle i nederste klasse.

Hvem passer den for?

Alle som er opptatt av hva bilholdet koster, enten de er single og ikke trenger noen stor bil eller familier som jakter på bil nummer to.

Hva koster den?

Hyundais ambisjon med nye i10 er å gjøre den til en av bestselgerne i småbilklassen. Da må prisen ned fra dagens 133.000 kroner til ca. 120.000 kroner om i10 skal være interessant i forhold til konkurrentene.

Konkurrenter?

Alle andre småbiler med VW Up, Kia Picanto, Mitsubishi Spacestar og Skoda Citigo som de viktigste.

Når til Norge?

Januar neste år. (NTB tema)

Hyundai i10 i tall

Pris fra: Ca kr 120.000 (anslag)

L/B/H: 3,67/1,66/1,50 m

Bagasjerom (VDA): 252-1046 l

Motor: 66/87 hk

Forbruk (EU): fra 0,43 liter

CO2-utslipp (EU): fra 98 g/km

4x4: Nei

Kollisjonsputer: 6 stk.

Garanti: 7 år

EuroNCAP: Ikke testet

Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com

Mer fra Dagsavisen