Nyheter

Slett ikke noe B-lag

Denne uken møtes Mercedes‘ nye B-klasse og VW Golf Plus til duell. B-klasse vinner, men det koster å kjøre Mercedes.

Golf Plus har ufortjent havnet i skyggen av originalen, den mer sportslige og langt mindre praktiske broren Golf. Så også med B-klasse som er storebror til A-klasse. Begge bilene i ukens test oppfattes som seniorenes biler - selv med dieselmotor som testbilene var utstyrt med.

Men la det derfor være klart med en gang: Både B-klasse og Golf Plus befinner seg et sted mellom kompaktbilene og flerbruksbilene. De er omtrent like morsomme å ratte som de mer kompakte variantene, og nesten like praktiske og fleksible som flerbruksbilene. Plassen i baksetet holder selv for langbeinte. Så det er med undring vi spør hvorfor det ikke selges flere av de to modellene?

Uansett - Mercedes vinner fordi den i sum er mest moderne, men Golf Plus gir mer bil for pengene.

Mercedes B-klasse

Testvinneren har litt bedre image enn Golf Plus. Andre generasjon av Mercedes B-klasse er krympet i høyden i forhold til forgjengeren og derfor blitt mer personbil. Samtidig er alle de praktiske funksjonene, som lengderegulering av baksetene og muligheten til å ta ut alle passasjersetene ett for ett, nå borte. Men som en i testlaget høylytt proklamerte: - Har du først behov for å ta ut alle setene, så kjøp heller varebil! Det kan være Mercedes har tenkt slik.

Nye B-klasse oser av premiumfølelse med høy byggekvalitet på interiøret. Den kjennes som en større bil å kjøre enn den faktisk er, er stille og mer komfortabel enn sportslig. Styrepresisjonen befinner seg på nivået over Golf Plus, og 105 hk passer bilen fint.

Fordi Mercedes plukker utstyr fra svært rikholdige hyller, må B-klassen være den eneste kompaktbilen med elektrisk høyderegulering av hodestøttene i kombinasjon med tre minneinnstillinger på setene.

Bilen har i tillegg blindsonevarsling, navigasjon og ryggekamera. Den sier tydelig ifra når føreren bør stoppe for å hvile. I tillegg leste testbilen fartsskiltene. Sistnevnte system fungerte bare sånn måtelig og er dessverre ikke til å stole på. Videre varsler bilen for liten avstand til forankjørende med lyd og lys, men nødbremser ikke som Volvo.

Ny B-klasse har flere konvensjonelle løsninger enn forgjengeren og koster derfor mindre å bygge. Sannsynligvis vil den også være rimeligere å eie over tid, men neppe like rimelig som Golf Plus.

Golf Plus

Golf Plus ser ikke ut til å være entusiastenes førstevalg, men har det meste fra Golf i seg. Den fungerer utmerket med 1,6 liter/105 hk dieselmotor og spesielt i kombinasjon med direktesjaltet DSG girkasse (i praksis automatgir).

Golf Plus laster nesten 400 liter bagasje med baksetet oppe og 1450 liter når setene legges ned. Baksetet kan i tillegg lengdereguleres for å gjøre bagasjeavdelingen enda mer fleksibel, og ryggen på forsetet kan legges flat. Det betyr plass til 2,5 meter lange gjenstander inne i bilen.

Sammenlignet med Golf sitter man litt høyere i Plus-versjonen - med tilsvarende bedre utsikt. Bilen virker også godt skrudd sammen, men gir ikke samme premiumopplevelse bak rattet som B-klasse. Til gjengjeld koster B-klasse i basisutgave flere ti tusen kroner mer enn Golf Plus, og i testvariant nesten 100.000 kroner mer.

Hvis du ikke har bruk for en stor flerbruksbil, gir Golf Plus mer bil for pengene enn vanlig Golf. Den er - etter vår mening - en klart undervurdert bil. 
(NTB tema)

Mer fra Dagsavisen