Nyheter

Skjerpet kamp om elbilkjøperne

BILTREND: Elbilsalget i Norge setter stadig nye rekorder. Nå er en rekke nyheter på vei.

Så har det skjedd igjen: En ny båtlast med Tesla har ankommet Norge og bilene rullet i mars hjem til sine eiere. Per 24. mars var det i år registrert 1.459 Tesla Modell S, 896 av dem bare i mars. Det er dobbelt så mange biler som VW Golf på plass nummer to på marslisten.

Men det mest oppsiktsvekkende er at to elbiler (Tesla og Nissan Leaf) lå på topp uansett bilklasse fem dager før kvartalets slutt. Det har aldri skjedd noe sted i verden siden forbrenningsmotoren slo igjennom.

Hver femte elektrisk

Dette betyr at hver femte nykjøpte bil i mars var batteridrevet, og at 13,5 prosent av alle biler som så langt i 2014 er solgt i Norge har elektrisk motor under panseret. Inkludert de ladbare hybridene utgjorde biler med stikkontakt hele 14,8 prosent av samlet personbilsalg.

Samtidig holder bilsalget generelt et høyt tempo, og ligger med nåværende takt an til å ende på 140.000 enheter ved årets slutt. Holder elbilandelen seg, snakker vi om 18.000-19.000 elbiler i år. Det er så mange at dagens modellutvalg neppe dekker etterspørselen.

Ikke overraskende er flere nyheter på vei.

VW Golf en vinner?

Vi har akkurat prøvekjørt elektrisk Golf. Den har omtrent alle Golf-egenskapene intakt, og kommer etter all sannsynlighet til å bli en vinner på lik linje med bensin- og dieseldrevene Golf.

Priset fra 244.200 kroner, rundt 275.000 kroner med alt det utstyret du trenger, har du 190 kilometer til rådighet per opplading på en god sommerdag med forsiktig gasspådrag.

Bilen hurtiglades dessuten med den nye europeisk/amerikanske ladestandarden.

I e-Golf ligger batteripakken under bagasjerommet og i tunnelen der eksosanlegget normalt befinner seg. Derfor er innvendig plass identisk med normal Golf og bagasjerommet bare litt mindre (341 liter mot normalt 380 liter).

Med 270 Nm i dragkraft og 115 hk har bilen krefter nok til å trekke rundt på 318 kilo batterier. Den økte vekten merkes først og fremst på bilens kjøredynamikk, men dette er neppe noe eierne kommer til å klage på.

Endelig Renault Zoe

I disse dager lanseres Renault Zoe. Den er hakket mindre enn Golf, og på størrelse med BMW i3. Men der i3 bygges i karbonforsterket plast og aluminium, har Zoe et konvensjonelt stålkarosseri for å holde prisen nede.

Zoe koster fra 192.000 kroner inkludert elektrikermontert vegglader hjemme.

Og her står vi ved Zoes noe vanskelige inntreden i Norge. Bilen er kresen på strøm, og aksepterer ikke den delen av det norske elnettet som har lokal jording. Derfor følger veggboks og elektriker med i prisen. Medaljens bakside vil være at eierne har få andre steder å lade bilen enn via veggboksen hjemme.

Ladeproblematikken blir importørens største utfordring. Denne utfordringen følger bilen når den skal byttes inn. Kun 35 prosent av det norske elnettet er i en slik forfatning at Zoe svelger norsk strøm uten veggboks, og det vil ta tiår før resten av nettet er på europeisk nivå. De betyr at veggboks og elektrikerregning også må følge bruktbilen.

Fordelen ligger i at med den kraftigste veggboksen kan bilen lades på 11 kWh, noe som reduserer ladetida hjemme til to timer fra tomt til 80 prosent ladet batteri. Få elbiler kan konkurrere med denne ladefarten hjemme.

Zoe i seg selv er en kjekk og kvikk liten tass, akkurat passe stor og rommelig som bybil, lettparkert og lett å bli glad i. Renault oppgir rekkevidden til 210 km, hvilket er litt mer enn konkurrentene, men i praksis omtrent det samme som BMW i3, Nissan Leaf og VW e-Golf.

Kia Soul

Litt utpå høsten dukker Kia Soul og Nissan e-Nv 200 opp. Sannsynligvis vil Soul, en bil på størrelse med e-Golf, bli priset ned mot 200.000 kroner. Vi har også kjørt Soul på strøm, og kan ikke se at den har noen ulemper sammenlignet med konkurrentene. Rekkevidden vil være konkurransedyktig, og bilen kan lades både via det nye hurtigladesystemet og teknologien som benyttes i Nissan Leaf og trillingene (Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero og Peugeot iOn).

Nissan e-NV 200

Nissan e-NV 200 deler den elektriske konstruksjonen med Leaf, men har flerbruksbilens funksjon og kommer derfor til Norge både som personbil og varebil. Marina Maneas Bakkum, Nissans norske informasjonssjef, tror bilen vil bli populær fordi den tilbyr så mye plass.

Bensinutgaven NV200 fikk hard medfart i EuroNCAPs sikkerhetstest, og oppnådde bare tre stjerner. Det betyr at norske veimyndigheter i utgangspunktet ikke anbefaler noen å kjøpe bilen.

Dette uroer ikke Bakkum som sier at den elektriske varianten er forsterket på mange punkter, og i tillegg vil bli testet som elbil av EuroNCAP før den settes i salg. (NTB Tema)

VW e-Golf

Pris fra: Kr 244.200

Effekt: 85 kW/115 hk

Dragkraft: 270 Nm

Batteri: 23,2 kWh

Batterivekt: 318 kg

LxBxH: 4,27/1,80/1,47

Egenvekt: 1510 kg

Bagasjerom: 341 l.

0-100 km/t: 10,4 sek.

Toppfart: 140 km/t

Rekkevidde: 190 km

Renault Zoe

Pris fra: Kr 191.980

Effekt: 65 kW/88 hk

Dragkraft: 220 Nm

Batteri: 22,0 kWh

Batterivekt: 290 kg

LxBxH: 4,08/1,73/1,56

Egenvekt: 1503 kg

Bagasjerom: 338 l.

0-100 km/t: 13,5 sek.

Toppfart: 135 km/t

Rekkevidde: 210 km

Kia Soul

Pris fra: Ikke klar

Effekt: 81 kW/111 hk

Dragkraft: 285 Nm

Batteri: 27 kWh

Batterivekt: 285 kg

LxBxH: 4,14/1,80/1,60

Egenvekt: Ukjent

Bagasjerom: Ukjent

0-100 km/t: 11,4 sek.

Toppfart: 145 km/t

Rekkevidde: 200 km

Mer fra Dagsavisen