Nyheter

Skapt for suksess

I-Pace virker nærmest perfekt for det norske markedet. Går leveringene som planlagt, blir denne elbilen Jaguars første modell som markerer seg på de norske salgslistene.

Bilde 1 av 0

Det norske bilklimaet har vært elektrisk i flere år. Pussig nok uten at noen av elbilene egentlig har vært perfekte masseprodukter. Med konvensjonell motor ville ingen av dem, bortsett fra den evigselgende Volkswagen Golf, vært en suksess. Teslas modeller ville vært dyre nisjebiler, mens de andre er små og kompakte kjøretøy med et begrenset nedslagsfelt.

Når den norske familien får velge fritt, lander de aller fleste i dag på en mellomstor bil, aller helst en SUV. Elbiltilbudet her har vært null. Likevel har elbilene solgt som fluorsmøring uka før Birken. Og det er ikke bare i Norge at biler av denne typen er populære. Over hele kloden tar SUV-ene, og da særlig de mellomstore, markedsandeler fra alle kanter.

Dermed er det mer enn rart at ingen bilprodusenter har kommet med et slikt produkt. Selv i store deler av verden der elbiler betraktes som brødristere på hjul, ville en elektrisk en i den størrelsen hatt et potensial.

Jaguar – av alle

Litt morsomt er det jo at det er Jaguar, av alle, som først kommer med et gjennomført produkt i denne sjangeren. I-Pace har vært vist i forskjellige stadier av konsept og prototyp i Norge det siste året. Nå er den førstemann til festen. Jaguar, som i en årrekke kun har solgt en håndfull biler til sin menighet i Norge – eksempelvis 299 stykker i 2017 – skal i løpet av høsten levere 1500 I-Pace.

Fra front til ende er bilen 468 centimeter, et par centimeter kortere enn en BMW X3 og 37 centimeter kortere enn Tesla Model X. Ser man I-Pace fra siden, oppdager man at den er laget som elbil fra første strek ble satt på papiret. I og med at de elektriske motorene er små i omfang, har Jaguar gitt selve kupeen en langt større andel av bilens totalvolum enn det man ser på en konvensjonell bil. Dermed er den innvendige plassen større enn fotavtrykket skulle tilsi. Bagasjeromsvolumet er 100 liter større enn i X3, selv om I-Pace-karosseriet altså er kortere enn X3-karosseriet.

Noe stutt

Jaguar har i alle år laget biler der fine proporsjoner og skikkelig panserlengde har vært en del av det visuelle uttrykket. Med I-Pace er det ikke så lett å få øye på produsentens design-DNA. Bilen har en litt pussig framtoning, særlig sett fra siden. Den er rett og slett litt stutt.

På veien er den, ikke overraskende, også annerledes. Selvsagt er det ikke motorstøy, og elbilens voldsomme krefter fra start kan ikke sammenlignes med den mekaniske opplevelsen vi er vant til fra en kraftig Jaguar.

I-Pace har to elmotorer på til sammen 400 hestekrefter, en på hver aksling, og bilen akselererer fra null til hundre på 4,8 sekunder. Jaguar har truffet veldig godt med understellet. I det mest sportslige oppsettet er det god komfort og glimrende balanse. Selv på den evig telehivene veien langs Tyrifjorden blir flasset liggende på hodet. Styringen kjapp og presis, dog uten den helt store styrefølelsen, som jo mangler de aller fleste SUV-er.

God rekkevidde

Batteriene har en kapasitet på 90 kWh, og oppgitt rekkevidde i den ganske realistiske WLTP-syklusen er 48 mil. Under blandet og ikke særlig snill kjøring virket det som 40 mil var innen rekkevidde. Bilen regenerer energi tilbake til batteriet veldig bra hvis man ber den om det. Samtidig er det litt krøkkete å stille inn hvor kraftig denne funksjonen skal være. Det kan tenkes at dette blir gjort litt smartere når den endelige produksjonsmodellen er klar.

I-Pace framstår som en nær perfekt norgesbil. Med en solid elektrisk drivlinje, firehjulstrekk, masse krefter og riktig format – til en pris som er der en premium-SUV i samme størrelse med konvensjonell motor ligger i dag.

Bilen er kanskje det beste symbolet på det skiftet som bilmarkedet står overfor i tida som kommer. En lydløs Jaguar med kort panser, som kommer til å gjøre seg gjeldende på den norske bestselgerlisten, hvem skulle trodd det for bare et par år siden?(NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen