Sjekk disse nyhetene fra elbil-slippet i Frankfurt

En av årets største bilutstillinger foregår i Frankfurt i september. Her vises en rekke nye elbiler vi snart kan se på norske veier.

Av Morten Abrahamsen

Den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt arrangeres annethvert år. I år presenterte en produsent fra vertslandet en nyhet de tror kan bli bilhistorisk viktig.

Volkswagen

Volkswagen har store forventninger til ID. 3, som ifølge produsenten er en bil med betydning på linje med Golf og Bobla.

– Den første modellen i en hel familie av kommende ID.-biler, ID. 3, har potensial til å bli startskuddet for elektrisk massemobilitet, sier selskapet i en pressemelding.

Og ID. 3 er trolig den største nyheten på utstillingen. Bilen har vært på noen statiske visninger, blant annet i Norge, men dette er første gang den presenteres uten fargerik foliedekor og med et synlig interiør.

Bilen kommer til Norge neste sommer, og lanseringsutgaven skal ha en startpris som ligger under 330.000 kroner. Den kommer med en batteripakke på 58 kWh, som skal gi en rekkevidde på 42 mil. ID. 3 vil også bli tilgjengelig med et mindre batteri som gir 33 mils rekkevidde, og en pakke på 82 kWh som skal klare 55 mil.

I tillegg lanserer Volkswagen modellen e-up! med større batteri, der kapasiteten er økt fra 18,7 kWh til 32,3 kWh. Det skal gi en rekkevidde på 26 mil til en pris på 179.900. Leveringene starter i januar 2020.

Opel

Neste år kommer også den elektriske versjonen av Opel Corsa. Den norske Opel-importøren sier at det er «flere hundre kunder som har reservert bilen», som får en startpris på 249.900 kroner og en ytelse på 136 hestekrefter.

Batteriet er på 50 kWh, og Corsa-e har en oppgitt en rekkevidde på 33 mil. Bilen har varmepumpe, en ombordlader på 7,4 kilowatt og klarer inntil 100 kilowatts hurtiglading.

Honda

Hondas første elbil er i Norge neste sommer, og innstegsmodellen har samme effekt som Corsa-e, men en noe høyere startpris på 266.200 kroner. En litt kraftigere variant med 153 hestekrefter og mer utstyr, starter på 294.900 kroner. Begge har den beskjedne rekkevidden på 22 mil.

Saken fortsetter under bildet.

Mini Cooper S E blir merkets første elbil, og er temmelig identisk med de konvensjonelle modellene utvendig. FOTO: NTB SCANPIX

Mini Cooper S E blir merkets første elbil, og er temmelig identisk med de konvensjonelle modellene utvendig. Foto: NTB scanpix

Mini

En elbil som legger seg i samme segment, er Mini Cooper S E. Den har en effekt på 184 hestekrefter og et batteri på 32,6 kWh. Rekkevidden skal ligge mellom 24 og 27 mil. Bilen er basert på tredørsvarianten av Mini.

Prisen er 259.900, med leveringer som starter neste år.

Kommunikasjonssjef hos BMW i Norge, Marius Tegneby, sier muligheten for bestilling åpner nå. Bilen har produksjonsstart i november og levering til norske kunder i første kvartal 2020.

Seat

Litt i skyggen av Volkswagens ID. 3 kommer Seat el-Born. Den er bygget på samme plattform, er i samme størrelse og har lik rekkevidde, 42 mil.

Foreløpig har den status som konseptbil, men den endelige produksjonsbilen kommer ikke til å skille seg stort fra konseptet, ifølge Seat.

El-Born skal komme på markedet i løpet av 2020.

Som hos Volkswagen kommer også Seats minste elbil, Mii, med en større batteripakke. Bilen har samme spesifikasjoner som e-up! Her er ikke prisen klar.

Mercedes-Benz

Messen har også større biler å by på. Mercedes-Benz viser EQV, som kan ha opptil ni seter. Mercedes-Benz lover en bil som «kan frakte hele familien utslippsfritt på første klasse».

Fra et batteri på 90 kWh skal EQV ha en rekkevidde på rundt 40 mil og en ladefart på 110 kilowatt.

I tillegg viser produsenten fram konseptbilen Vision EQS, som gir klare hint om hvordan en elektrisk S-klasse kan bli. Konseptet skal ha en rekkevidde på 70 mil fra et batteri på cirka 100 kWh, med en ladefart på 350 kilowatt. Effekten er på 475 hestekrefter.

Cupra

Cupra, som er Seats undermerke for de mer sportslige bilene, viser et konsept som de har kalt Tavascan. Dette er Cupras første elbil. Det er ikke klart om og når den skal i produksjon, men den deler plattform med Volkswagens kommende el-SUV, ID Crozz. Sistnevnte settes i produksjon neste år og har en rekkevidde på 50 mil.

Byton

Kinesiske Byton avduket sin første modell, M-byte, i Frankfurt. Den skal komme med batteripakker på 72 og 95 kWh, som har rekkevidde på henholdsvis 43 og 55 mil.

Den relativt store SUV-en ventes på markedet neste år. Det er også planer om at Byton skal åpne butikk i Norge i tredje kvartal av 2020.

Porsche

Porsches første elbil, Taycan, hadde sin offisielle debut i Frankfurt. Den er ventet til Norge ved årsskiftet.

3000 nordmenn har betalt depositum på Taycan, og de første bilene leveres rundt årsskriftet.

Taycan kommer i to utgaver, Turbo og Turbo S. Førstnevnte skal ha 680 hestekrefter og gjøre null til hundre på 3,2 sekunder. Turbo S har 761 hester og bruker 2,8 sekunder. Rekkevidden på Turbo er 45 mil, mens Turbo S klarer 41 mil mellom ladingene. Startprisen er henholdsvis 1.314.000 og 1.598.000 kroner. (NTB Tema)