Nyheter

Sent, men godt?

MELLOMKLASSE: To år på overtid kommer Ford Mondeo. Den er større og mer komfortabel enn forgjengeren, men byr ikke på mange overraskelser.

Den skulle ha vært her for lenge siden. Men omstillinger og flytting av produksjon fra Genk i Belgia til Valencia i Spania, har forsinket Fords storsatsing i mellomklassen.

For to år siden ville bilen vært banebrytende. I dag føles den mer gjennomsnittlig. Med unntak av kollisjonsputene i sikkerhetsbeltene i baksetet, er det få innovasjoner som bringes til torgs. Selv den omfattende pakken med assistentsystemer har vi sett før. Vinglevarsler med styreassistanse, bremseassistent, filskiftevarsler og trøtthetsvarsler er det ingen som plystrer imponert over lenger.

Tidsskille

For Ford er likevel Mondeo et viktig tidsskille. Bilen den erstatter er gammel nå. Eksisterende kunder vil oppfatte den nye bilen som både innovativ og banebrytende. Men sammenlignet med konkurrentene er den ikke det.

Nye Mondeo er uansett blitt vesentlig større, mer stillegående og mer moderne på alle måter. Noe du merker på veien. Som før velger Ford et sportslig chassisoppsett, som fungerer godt på de mer svingete partiene. Komforten er også god på de jevne veiene hvor vi kjører. Vindsuset er minimalt, selv i høye hastigheter.

Fin bensinmotor

Den minste bensinmotoren får et slagvolum på en liter, tre sylindre med turbo og en ytelse på 125 hestekrefter. I testbilen hadde vi 160 hestekrefter fra en 1,5-liter med turbo og fire sylindre. Det er fin motor til denne bilen.

Kraftoverskuddet er hyggelig, og momentutviklingen fin. Du får en kjøretur uten altfor mange girskift - selv om den sekstrinns manuelle girkassen på ingen måte er plagsom å bruke. Den er både presis og lettsjaltet, med akkurat passe mekanisk motstand når du beveger spaken.

Tre karosserivarianter

Ford Mondeo leverer altså i de fleste disipliner. Det skulle da også bare mangle.

Ford kan ikke klage på dårlig tid under utviklingen av denne bilen, som blir tilgjengelig som sedan, femdørs kombi og stasjonsvogn.

Det var sistnevnte vi kjørte, og den gleder med hyggelig plass i baksetet, 525 liters bagasjerom og en bakseterygg som du enkelt legger ned. Flatt blir det også, men hvorfor må det koste 3000 kroner ekstra for å få lasteskinner i bagasjerommet?

Ekstra koster også denne bilens eneste virkelige innovasjon - nemlig kollisjonsputer i beltene i baksetet. Vil du ha dette sikkerhetsutstyret, må du legge ytterligere 3000 kroner på bordet. Men vær oppmerksom på at om du bruker barneseter må de ha isofix-fester for å kunne brukes sammen med disse beltene.

To utstyrsversjoner

I motsetning til tidligere kommer Mondeo nå i to utstyrsversjoner. Grunnmodellen blir Trend, som får utstyr som oppvarmet frontrute, bremseassistent og Fords mulitimediasystem, Sync.

Toppmodellen blir som før Titanum, hvor pakken med assistentsystemer blir mer komplett, og hvor man også får nøkkelfri adgang og konstantfartsholder med radar.

Ifølge Ford vil 90 prosent av kundene velge stasjonsvogn, og fire av fem punger ut for det høyeste utstyrsnivået. I løpet av 2015 blir bilen tilgjengelig med firehjulsdrift, men da kun i kombinasjon med dieselmotorer på enten 150 eller 180 hestekrefter. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen