Nyheter

Reise på økonomiklasse

Priset fra 114.400 kroner introduseres Skoda Citigo som landets rimeligste bil. Den er langt mer 
spennende enn prisen tilsier.

Billige biler selges knapt i Norge fordi de er akkurat det - billige. Og heller ikke særlig mer. Norske bilkjøpere har råd til bedre, og viser det hver dag ved å velge bort budsjettalternativene. De billige bilene ender ofte opp i bilutleiefirmaer eller som tjenestebiler i offentlig sektor.

Derfor kommer Skoda Citigo, tvillingbroren til VW Up, inn som et friskt pust. Denne bilen har mer for seg enn den lave prisen - eksempelvis automatisk bremsesystem som i byfart stopper bilen om føreren er uoppmerksom og ikke bremser. Det samme har VW Up. For å finne enda en bil med tilsvarende system som standard, må vi opp til dobbelt så dyre Volvo V40.

I sin prisklasse er det så langt bare Citigo/Up som har oppnådd fem stjerner i kollisjonstester utført av EuroNCAP.

Hva slags bil snakker vi om?

3,56 meter lang kombibil med tre, alternativt fem, dører. Bagasjerom på 251 liter som øker til 959 liter når bakseteryggen legges ned.

Hvordan er den å kjøre?

Citigo kjører helt greit og tidvis ganske underholdende i bytrafikk, fordi den er så lettkjørt og ganske rask med 75 hk motor. Kort lengde gjør bilen i tillegg lettparkert. Den ideelle bybil som også klarer seg greit på motorveien.

Hva er under panseret?

Så langt finnes en motor med én liters motorvolum og tre sylindere. Effekt 60 hk, alternativt 75 hk. En 68 hk biogassvariant kommer litt senere. Fordi den sterkeste motoren passer best til norske kjøreforhold, vil vi sterkt anbefale å legge på de 4300 kronene det koster ekstra.

Hva gjør den spesiell?

Det høye sikkerhetsnivået i kombinasjon med den rommelige kupeen. Å bygge i høyden har alltid noe for seg.

Hva er bilens svakheter?

Ingen - når bilen vurderes ut fra pris.

Hvem passer den for?

Førstegangskjøpere, som et alternativ til bruktbil. Kvinner og eldre blir sannsynligvis bilens viktigste målgruppe.

Hva koster den?

Fra 114.400 kroner pluss frakt og leveringskostnader, som også gjelder for alle andre biler. Bla opp 150.000 kroner, og du har en komplett bil med stor motor, lavt forbruk, klimaanlegg, navigasjon og vinterhjul levert hjem.

Konkurrenter?

VW Up, Citroën C1, Toyota Aygo, Kia Picanto og kanskje toseteren Smart ForTwo.

Når i Norge?

Nå.

Mer fra Dagsavisen