Nyheter

Plugger inn i Paris

STRØMMER UT: Under den store bilutstillingen i Paris er det ladbare hybrider som rulles fram i 
manesjen. Tesla er plassert under en trapp.

Det er grytidlig i Paris, men trafikken er tett og køene er lange. Peugeot-drosjen jeg sitter i snegler seg fram gjennom trafikken. Det er ikke som hjemme, der elbilene tar mer og mer plass, og selger seg opp til høyere og høyere markedsandeler. Her finnes det knapt en elbil.

Og på den store bilmessen, Mondial de L‘Automobile, er alt vi ser til Tesla en liten stand under en trapp. Tre Model S står der, men bare de som jobber der studerer dem. Resten haster uinteressert forbi.

Dette er ikke elbilenes messe. Noen få finnes, men de holder seg i bakgrunnen. Hos Nissan står en Leaf i ensom majestet. Renault - som er på hjemmebane i Paris - lar den lille, elektriske Zoe sole seg helt alene i skinnet fra spotlightene.

Noen nye elbiler avdukes ikke.

Ladbare hybrider

For hos de store produsentene er det fortsatt fossil energi som har forrang. Men et skifte er det likevel. Sjeldent har vi sett flere ladbare hybrider.

Audi viser A3 e-tron, mens Volkswagen har både Golf GTE og den nye Passat GTE på plass. Selv Porsche har en ladbar hybrid i form av den nye Cayenne, og hos Mercedes-Benz finner vi S500 Plugg-inn hybrid.

Det er åpenbart at ladbare hybrider er i ferd med å få et solid fotfeste i kampen for å oppnå stadig mer energieffektive biler. Trenden var i alle fall åpenbar i Paris.

Hydrogenbil

Derfor var det litt overraskende at ikke hybridspesialistene i Toyota og Lexus viste fram en eneste hybrid med mulighet for lading via stikkontakt.

Det Toyota hadde å presentere var likevel oppsiktsvekkende nok. Under det heller anonyme navnet FCV sto en bil som like gjerne kunne vært arvtakeren til den etter hvert aldrende Prius. Men FCV er ikke en ny hybrid, det er den endelige versjonen av Toyotas brenselcellebil - som forvandler hydrogen til elektrisitet.

Det eneste den slipper ut når den omdanner hydrogenet er vanndamp. Toyota er allerede fast bestemte på at nettopp biler med brenselceller er framtida, og det eneste de nå skal forandre på FCV er navnet. Allerede om noen få måneder er bilen klar for produksjon. Blant de tre landene som først får bilen er Danmark.

Ford vs. VW

I mellomklassen kommer kampen i 2015 til å stå mellom to gamle kamphaner. Endelig får Ford sin nye Mondeo etter år med venting, mens Volkswagen benyttet Paris-utstillingen til å avduke den helt nye Passat.

For Ford blir det utvilsomt en utfordring at Mondeo allerede er et par år gammel, og har vært på markedet i USA under navnet Fusion. Det har ikke Passat, som kan kontre Fords aggressive prisstrategi med nyere teknikk og mer moderne linjeføring.

Ford på sin side lover priser på Mondeo som skal ligge noe under Passat. Begge kommer som hybrider, men bare Passat kommer som ladbar hybrid. Det er fortsatt knyttet usikkerhet til om ladbare hybrider vil få noen fordeler når statsbudsjettet legges fram. Dermed er det også vanskelig å si noe om hvem av dem som har satset på riktig hest med tanke på det norske markedet.

Volvo fornyer

Sett med folkelige øyne var det mye nytt og spennende i Paris. Honda viste den nye HR-V og småbilen Jazz. Begge med et friskt designspråk, som også den oppgraderte CR-V får nyte godt av. Entusiastene kan glede seg til Civic Type-R, som blir noe i nærheten av en baneracer for veien.

Hos Skoda viste de fram nye Fabia som både kombi og som stasjonsvogn, mens Volvo kun presenterte XC90 på sin stand. Det betyr likevel ikke at Volvo sover i timen. I løpet av de fire neste årene skal hele produktpaletten - men unntak av V60 - fornyes. Felles for alle er at de bygger på den samme skalerbare plattformen, SPA, som også XC90 er bygget på.

Neste store nyhet fra Volvo er etter alt å dømme ny V70. Noe snakk om elbil er det ikke fra produsenten på Hisingen utenfor Göteborg, men plugg-inn hybrider kommer. 
(NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen