Nyheter

Mest smått i Danmark

I Danmark kjøper de fleste for tida nesten bare små biler. Årsaken er priskrig og høye bilavgifter.

Mens bilsalget i Norge består av en blanding av små, mellomstore og store biler, kjøper danskene nå i hovedsak bare små og knøttsmå biler. Forklaringen ligger naturlig nok i avgiftssystemet og en voldsom priskrig gjennom flere måneder.

Da norske myndigheter for 15 år siden la om kjøpsavgiftene, endret også folks bilvalg seg: fra store biler med forholdsvis kraftfulle motorer, men ribbet for utstyr, til mer påkostede biler med små motorer.

Våre gode naboer på den andre siden av Skagerrak har derimot beholdt et verdibasert avgiftssystem. Det gjør at små og rimelige biler fra produsent har lav avgift, og motsatt for store og dyre. Så mens premiumbilene utgjør en firedel av alle nysolgte biler i Norge, selges det knapt slike biler i Danmark til privat konsum.

Tall fra de danske bilimportørene viser at 18 av de 20 mest kjøpte bilmodellene i august var en liten eller knøttliten bil - med VW Up som den klart mest populære. Med dagens salgstempo vil den norske importøren trenge minst to år for å selge like mange VW Up som det ble omsatt i Danmark bare i august - hele 1.375 eksemplarer. Først på 17. plass vinner vi den første kompaktbilen i Danmark.

Det er VW-konsernet selv som står bak priskrigen i Danmark, med en intens kamp mellom trillingene VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii. Priskrigen har resultert i priser godt under 80.000 kroner for de minste bilene. Til sammenligning koster rimeligste Citigo og Up henholdsvis 114.400 og 123.400 kroner i Norge.

Samlet sto de tre VW-bilene for 15,8 prosent av alle nybilkjøpene i Danmark i forrige måned, og de minste bilene for to tredeler av samlet bilsalg.

I den andre enden av skalaen utgjorde elbilene i flate Danmark bare 0,3 prosent (45 biler) av bilsalget, mot 3,6 prosent (428 biler) i Norge. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen