Dette er fem forskjellige generasjoner av M3. Riktignok heter siste utgave (til høyre) M4, mens det er varianten med fire dører som nå kalles M3. FOTO: Produsenten

Legendarisk BMW fyller 30

BMW M3 ble bygget for å delta i racing, samtidig som det er en familiebil. Kombinasjonen har gitt modellen legendarisk status.

For 30 år siden skapte BMW en versjon av sin 3-serie som siden den gang har fått legendestatus. M3 var bygget med racing som mål, først og fremst i den tyske serien for standardvogner. Her var kravet at bilmodellen som skulle på banen, også skulle selges i 5000 eksemplarer i løpet av ett år.

– Bokstaven «M» har en spesiell plass i hjertet til en rekke BMW-kunder. M3 er selve ikonet på kjøreglede, og alle M3-generasjonene har vært med på å definere merkevaren BMW gjennom de siste 30 årene, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos den norske BMW-importøren.

Motorsportavdelingen, forgjengeren til BMWs M-avdeling, gikk løs på den eksisterende 3-serien og kom med en rekke oppgraderinger. Store deler av karosseriet ble bygd om for å gjøre den racingklar. Fronten ble laget i plast for å spare vekt, og hjulbuene ble breddet for å gjøre plass til ekstra brede dekk. Samtidig fikk C-stolpen, den bakerste, en ny form slik at luften ble ledet mot den store spoileren på hekken.

Høye turtall

De gjorde om geometrien i dempere og fjæringer, endret bremsesystemet og utstyrte M3 med en sportsgirkasse der det første giret var ned og til venstre.

Motoren var i utgangspunktet på to liter med fire sylindre, lik den som satt i massemodellene. En lett motor som tålte høye turtall. For å få den til å bli en racingmotor ble den boret opp til 2,3 liter og konstruert for å tåle 10.000 omdreininger i minuttet, mens masseproduksjonsutgaven gikk til 6750.

Da den første BMW M3 rullet ut av fabrikken i 1986, hadde den 200 hestekrefter og veide 1,2 tonn. Null til hundre tok 6,7 sekunder, og toppfarten var 235 kilometer i timen.

Planen var å lage de 5.000 som racingreglene foreskrev, men da den gikk ut av produksjon i 1992 hadde BMW solgt rundt 16.000 M3. Underveis kom den i spesialversjoner, noe som også skulle bli en standard for de påfølgende generasjonene. M3 Evo kom med 220 hestekrefter, og i Sport Evolution økte motorvolumet til 2,5 liter og hestekreftene til 238. Sistnevnte ble laget i 600 eksemplarer.

En vinner

M3 vant den tyske racingserien for standardbiler i 1987 og gjorde stor suksess i en rekke andre tilsvarende mesterskap.

I 1992 bevegde BMW seg bort fra den originale ideen, for andre generasjon var ikke utviklet spesielt med motorsport i tankene. Den hadde da heller ikke et ytre med like synlige racingeffekter som den første.

Under panseret var det nå en sekssylindret motor på tre liter med 286 hestekrefter. Ingen andre motorer på denne tida, uten turbo, hentet ut så mange hestekrefter per liter motorvolum. Effekten og volumet økte til 321 og 3,2 liter i 1995, da fikk den også en facelift. I 1996 ble M3 den første serieproduserte bilen som fikk SMG-gir, en automatisert manuell girkasse.

Produksjonsvolumet steg med denne generasjonen, det skal ha blitt solgt vel 70.000 slike biler.

V8

Ved millenniumsskiftet kom M3s tredje generasjon. Denne skulle bli en enda større salgssuksess, med 85.000 biler over sju år. Den fikk en nyutviklet motor, med seks sylindre, på 3,2 liter som bød på 343 hestekrefter. Utvendig hadde den utbygde hjulbuer, og panseret hadde det de kalte en «powerdome», som man også finner på de nyeste utgavene.

Fjerde generasjon valgte bort rekkesekseren til fordel for en V8-motor på 420 hestekrefter. Altså mer enn dobbel effekt av det den første kom med vel 20 år tidligere. Den var fortsatt uten turbo, og for å spare vekt var taket i karbonforsterket aluminium, det samme var flere andre karosserideler. Den veide 1655 kilo.

– Den sportsligheten en M3 utstråler, har smittet over på designen til egne «M Sport» eksteriør- og interiørpakker som man eksempelvis får til en vanlig 3-serie. Det er et designuttrykk svært mange av våre kunder ønsker på sin bil, sier Tegneby.

Avgiftsendring

Dagens M3 kom i 2014, og her blir navngivningen noe annerledes. M3 står nå for versjonen med fire dører, mens M4 er coupé- og kabriolet-variantene med to dører.

Under panseret skjer det uvanlige ting med tanke på den historiske utviklingen til M3. For volumet og antallet sylindre synker. Nå er den tilbake med seks sylindre og et motorvolum på tre liter, mens effekten har økt til 431 hestekrefter. Det mest spesielle er likevel at motoren nå er turboladet for først gang i en M3. Enda mer utstrakt bruk av komposittmaterialer gjør den 80 kilo lettere enn utgaven før.

For feire modellens 30-årsjubileum lanserte BMW i sommer en «30 Jahre M3» i 500 eksemplarer, som blant annet kommer i samme lakkombinasjon som den aller første M3-utgaven.

– Så langt i år er det solgt 17 BMW M3 og sju BMW M4 i Norge. Vi er utsolgt for spesialutgaven «M3 30 Jahre», sier Tegneby. (NTB Tema)