Kia Cee‘d i ny innpakning. FOTO: PRODUSENTEN

Koreanere i sterk vekst

De koreanske bilene er på full fart inn 
i folks bevissthet og garasjer.

Korea har en rekke bilmerker, men kun et par selges i Norge. Festen startet med Kolberg Motors som tidlig i 1980-årene gjorde Mazda til det største bilmerket i Norge og Mazda 323 (senere Mazda 3) til landets mest kjøpte bilmodell.

Men Mazda hadde tøvet seg bort økonomisk og var på vei mot stupet. Få så dette bedre enn Kolberg-brødrene som, uten å spørre Mazda, kuppet det ukjente merket Hyundai inn i sitt omfattende forhandlernett.

Takket være aggressiv prising og markedsføring ble Hyundai over natta et stort bilmerke i Norge. Samtidig var Hyundai knapt synlige i Europa. Den store avgiftsomleggingen i 1996 traff Hyundai - og andre lavprismerker - hardt. Igjen var Hyundai nærmest ute av Norge. I mellomtida kom Kia og Daewoo til som små merker i Norge.

 

Fusjon

Finanskrisen noen år senere knekket ryggen på både Kia og Daewoo. Kia, som samarbeidet tett med Ford og Mazda, endte som et underbruk av Hyundai. Mens General Motors (GM), verdens største bilprodusent, slukte Daewoo og omdøpte bilene til merkenavnet Chevrolet i USA og Europa.

Derfra har Hyundai/Kia, som fusjonerte merker med ulik strategi og felles teknikk, bygd seg opp til å bli store over store deler av verden. Ambisjonen er å bli størst - større enn GM, Volkswagen og Toyota.

Og i Europa har Hyundai/Kia klart å jekke Toyota/Lexus ned fra plassen som største fremmedmerke. Med en markedsandel på 5,5 prosent i EU/EFTA-området i januar var Hyundai/Kia større enn alle de andre asiatiske merkene/grupperingene - større enn Daimler (Mercedes-Benz og Smart), større enn BMW/Mini, større enn Audi, større enn Fiat og nesten like store som Citroën.

 

Kaprer kunder

Hyundai har befestet posisjonen som et viktig bilmerke i Norge og nærmest feid Mazda ut av salgslokalene, fordi de to i betydelig grad deler forhandlere. Kia skrur fortsatt opp tempoet, slik at de to merkene ved årsskiftet kapret 5,9 prosent av alle som valgte å kjøpe ny personbil i fjor, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Store modellendringer hos Hyundai/Kia tyder på at koreanerne er i ferd med å bli likeverdige med Vestens og Japans bilindustri. Koreanske Chevrolet (opprinnelig Daewoo) gjør det spesielt godt sør og øst i Europa og er et av de store bilmerkene i Russland. Nå forsøker de seg på ny i Norge gjennom ny importør. (NTB tema)