Nyheter

Kjekk
 liten tass

BILTEST: Kia Soul handler litt om følelser, men mest om fornuft. Sju års garanti gjør bilen ekstra ­interessant.

Kia er masseprodusenten som gjerne vil overraske og framstå annerledes og oppsiktsvekkende. Ikke alle modellene til Kia makter det, men Soul skiller seg ut og har gjort det fra første dag.

Så hadde det seg slik at importøren i Norge droppet første Soul-generasjon fordi de mente kvaliteten ikke var bra nok. Nå er en helt ny Soul her, ganske lik den første, men likevel forbedret og forfinet tvers gjennom.

Kia Soul er en liten og kjekk tass i et litt udefinert rom mellom små og kompakte biler. Med en lengde på 4,14 meter er den 12 cm kortere enn VW Golf, men tilbyr like mye innvendig plass fordi karosseriet både er høyere og rettere.

Kia liker å kalle Soul for SUV. Det er den helt klart ikke, men den har litt stasjonsvogn og litt flerbruksbil i seg. Crossover heter det når bilen ikke passer inn i noen som helst bås.

På veien

Soul kjører bra, den. Under den første offisielle kjøringen langt sør for Alpene opplevde vi den litt masete. Den opplevelsen var helt borte på norske veier. Soul byr ikke på oppsiktsvekkende kjøreopplevelser, men er lett å finne seg til rette i og lett å like både på gode og dårlige veier.

Under panseret

Til Norge tas Soul med to motorer: 1,6 l/132 hk bensin og 1,7 liter/128 hk diesel. Vi er ikke i tvil om at dieseltillegget på 10.000 kroner er verdt pengene. Den langt høyere dragkraften (260 Nm mot 161 Nm) gjør kjøringen mer avslappet. Velg manuelt gir. Kias automatgir (skiftes ut neste år) øker forbruket med rundt 20 prosent.

Noe som gjør den spesiell?

Først og fremst det utvendige designet. Innvendig er ikke bilen like spesiell, men fikse høyttalere og god byggekvalitet trekker opp. Rent teknisk produseres Soul over lesten til flere av Kia/Hyundais modeller.

Til Norge kommer Soul godt utstyrt, og særlig exclusive-pakken får julenissen til å rødme. Takk og pris for at alle utstyrsvariantene leveres med DAB + radio. Betjening av de fleste sekundærfunksjoner skjer via knapper på rattet og fungerer godt.

Pluss for kjøling i setene og varme i rattet. Her er Kia ledende i klassen.

Svakheter

Bakseter med lengderegulering hadde gjort innredningen mer fleksibel og bagasjerommet lettere å utnytte. Firehjulstrekk står heller ikke på menyen.

Koreanerne ligger etter med å ta i bruk aktive førerstøttesystemer. Eksempelvis har VW Golf og Ford Focus, biler det kan være naturlig å sammenligne med fordi de koster omtrent det samme, automatisk bremsesystem, og kan leveres med teknologi som automatisk drar bilen inn på veien igjen hvis føreren ikke følger med. Golf kan dessuten utstyres med cruisekontroll som regulerer farten etter øvrig trafikk, et system som virker ned til 0 km/t og følger på i kø. Flere biler i denne klassen leser dessuten trafikkskilt.

Ikke det at koreanerne mangler teknologien, men den etterspørres neppe i hjemmemarkedet, og da tar det litt ekstra tid før den finner veien inn i ­standardbiler.

Hvem passer den for?

Soul vekker litt oppsikt og passer nok best for dem som liker å vise seg fram. Vil du være mest mulig anonym, velger du noe annet.

Pris

Soul koster fra 230.000 kroner, men med dieselmotor og fornuftig utstyrspakke økes prisen med 40.000 kroner. Legg på ytterligere 40.000 kroner for den største utstyrspakken. I prisspennet mellom 270.000 og 310.000 kroner er det mye spennende å velge blant fra konkurrentene også.

Med elmotor koster Soul fra 200.000 kroner.

Garanti

Etter at Hyundai reduserte lengden på nybilgarantien fra sju til fem år, er Kia de eneste som tilbyr sju år. Det betyr ganske enkelt sju års økonomisk problemfritt bilhold. Bra!

Konkurrenter

Stort sett bare Skoda Yeti om bilen skal se like kantet ut. Om ikke det er så viktig, så står konkurrentene i kø: Peugeot 2008, Renault Captur, Skoda Yeti, VW Golf/Golf Sportsvan, Opel Meriva og mange andre.

Når til Norge?

Den er her nå. Batteriutgaven, som ventes å bli bestselgeren, kommer først etter sommerferien. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen