HØY: Mokka X er ikke så lang, men den er høy, høyere enn konkurrentene. Nærmere bestemt 167 centimeter fra bakken til takrailsen. FOTO: Cornelius Poppe/NTB scanpix

Ikke helt «premium»

Opel prøver å få Mokka X til å framstå som «premium». Men en lang utstyrsliste er ikke nok.

Opel Mokka X er en bil for folk som bare har behov for en kompaktbil, men ønsker seg en SUV. Man får den samme innvendige plassen som i en kompaktbil, i tillegg en høyreist kjørestilling og litt ekstra bakkeklaring.

Varianten vi har testet, har også firehjulstrekk, slik at evnen til å ta seg fram faktisk matcher utseendet. Bilen har nettopp fått seg en oppdatering, derav X-en etter navnet Mokka.

Opel har de siste årene jobbet med å bedre sitt image, noe som har vært helt nødvendig. Fra millieniumsskiftet til dag har Opel hatt samme formkurve som det norske fotballandslaget – de har gått fra medaljeplass på salgsstatistikken til en 15. plass i fjor.

En av årsakene har vært en solid mangel på modeller av interesse for norske kunder. Det bedret seg litt da Mokka kom på markedet for tre år siden, og den er per i dag Opels mest solgte modell her til lands.

Høyt utstyrsnivå

De senere årene har også merket jobbet med å øke følelsen av eksklusivitet, ved å få inn noe av det som populært kalles «premium». Det innebærer blant annet svært fyldige utstyrspakker, men uten at prisen har tatt løpefart. Testbilen har det høyeste nivået, som de har kalt nettopp Premium, og det er en imponerende pakke med utstyr som for kort tid siden ville betydd bilen var en luksusbil til over millionen.

Her er det adaptive LED-lys, Bose-stereo, avansert navigasjon, elektriske seter, parkeringsassistent, nøkkelløs døråpning og start, sotete bakvinduer og så videre. I tillegg har den, som de fleste nye Opel-modeller, produsentens OnStar-system som er et av de mest komplette hjelpesystemene til bil i dag.

Sløv girkasse

Med firehjulstrekk, en bensinmotor på 150 hestekrefter og en pris på 375.000 kroner er dette rett og slett en ganske imponerende pakke.

Samtidig må man ikke forledes til å tro at dette faktisk er en premiumbil, da blir man skuffet. For ordet «premium» går ikke bare på utstyr, men betegner en totalpakke der kvalitetsnivået på alle komponenter samlet gjør at det som kalles «opplevd kvalitet» befinner seg et stykke over gjennomsnittet.

Her er ikke Opel. Drivlinjen er ikke spesielt god, særlig en sløv girkasse tar bort det meste av piffen fra motoren. Selve kjøreopplevelsen er helt grei, bilens understell har et riktig oppsett som gir bra nok komfort, men den føles tung når man vil kjøre forbi eller i det hele tatt akselerere.

Midt på treet

Interiøret er heller ikke over gjennomsnittlig. Selv om bilen har masse utstyr, er verken utseendet, utførelsen eller håndverket noe å skrive hjem om. Og det er langt på vei helt greit! I sin sjanger er Mokka X et helt fint kjøp, du får det du betaler for, og vel så det, men det er en grunn til at for eksempel den rykende ferske Audi Q2 koster mer. Der er alle detaljer litt bedre, motoren litt friskere, girkassen raskere, utseende litt kulere og prisen langt høyere.

Opel Mokka X er en bil som leverer i et sjikt som er midt i haugen, der også de aller fleste kundene befinner seg. (NTB Tema)