Nyheter

I all enkelhet

ELBIL: Elbilen Leaf har gjort Nissan store i Norge. Nå kommer Pulsar, som igjen gir Nissan en utfordrer i Golf-segmentet.

Det har skjedd mye med Nissan på kort tid. I løpet av noen få måneder har de byttet ut de fleste modellene, og nå kommer også vare- og personbilen NV200 som elbil. Og det er nettopp elbilene som har løftet Nissan kraftig oppover på registreringsstatistikken. Leaf er i dag en av Norges aller mest populære elbiler, rundt 14.000 av dem ruller rundt på norske veier. Elbiler er likevel ikke nok. Med den helt nye Pulsar håper Nissan på å sikre seg en bit av det knalltøffe Golf-segmentet, hvor Nissan ikke har vært representert siden de droppet Almera i 2006.

Førserie

Vi har ennå ikke fått lov til å kjøre Nissan Pulsar, men vi har fått lov til å studere en såkalt førserie-utgave.

Dette er en bil som er langt enklere i sin utførelse enn Volkswagen Golf og mange av konkurrentene er. Den gir ikke den samme følelsen av luksus og velvære, og materialene gir ikke samme grad av opplevd kvalitet - selv om det nok kommer til å bedres noe når bilen kommer i ordinær produksjon.

Gedigen bakseteplass

Følelsen bak rattet er likevel at Pulsar er en enkel bil. Man sitter godt, og oversiktligheten er god. Her finner man ingen unødvendigheter, kun det mest grunnleggende er på plass. Dermed får man heller ikke den omsluttende følelsen som så mange andre biler i dette segmentet gir. Men på ett punkt kjører Pulsar likevel i ring rundt konkurrentene. Plassen i baksetet er det ingen andre i klassen som er i nærheten av. Den er nærmest sløsende, og selv med førersetet innstilt til mine 185 centimeter har jeg svært god plass i baksetet.

Åpner du bagasjerommet finner du en lasteflate som er lett å utnytte, og for de gangene du trenger ekstra plass kan du legge ned baksetet. Løsningene i Pulsar er med andre ord konvensjonelle, med 40/60 deling av baksetet og fem dører.

Assistentsystemer på plass

Nissan Shield, som er samlebegrepet på alle Nissans assistentsystemer, er på plass. I Pulsar finner man blant annet nødbremsassistent, vingleassistent og blindsonevarsler. En bevegelsesdetektor som varsler om bevegelser bak bilen når du skal rygge er praktisk.

Under panseret kommer tre ulike motorer. Den minste er en 1,2-liters bensinmotor med 115 hestekrefter, mens den 1,5-liters store dieselmotoren har en ytelse på 110 hestekrefter og 260 Nm. Senere kommer det også en 190 hesters bensinmotor, som man i dag finner i Juke.

Til Norge kommer bilen enten helt mot slutten av oktober eller i begynnelsen av november. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen