Nyheter

Hydrogen på Toyota-tanken

FRA 2015: Toyota har en lunken holdning til rene elbiler, og satser heller på hydrogen og brenselceller fra 2015. Men billige blir ikke bilene i oppstarten.

Foruten bensin- og dieselbiler vil det i overskuelig framtid også være et marked for hydrogenbiler, rene elbiler, ladbare hybrider og tradisjonelle hybrider.

Brua til framtida

Toyotas Bob Carter var aldri i tvil om hva det kommer til å befinne seg mye av på brua til framtida: Hybrider og ladbare hybrider. Og på brua, som ser ut til å bli meget lang, ruller det også mange hydrogendrevne brenselcellebiler, var Carters spådom.

Samtidig som flere produsenter har falt fra, og heller satser på elektriske biler, holder Toyota fast ved at hydrogenbilene er en del av framtida. Derfor setter Toyota en hydrogendrevet brenselcellebil i regulær, men begrenset, produksjon allerede i løpet av 2015.

Med eget kraftverk

En brenselcellebil er i praksis en elbil med eget kraftverk hvor brenselcellene omdanner hydrogen til elektrisitet, med rent vann som avfallsprodukt.

Premieren på bilen finner sted på høstens bilmesse i Tokyo, men det er allerede nå klart at Norge blir et av de første landene som får den. Forklaringen er å finne i den gode infrastrukturen som er bygd i Oslo-området for å tanke hydrogen.

Det var Satoshi Ogiso som slapp hydrogenkatten ut av sekken under Toyotas hybridseminar nær bilbyen Detroit. Det viktigste i beskjeden fra Ogiso var at ingeniørene har klart å krympe og effektivisere brenselcelleteknologien, slik at den ikke stjeler kupe- eller bagasjeplass. Alt plasseres i gulvet. Eksempelvis erstattes fire tanker i testbilene av to i produksjonsmodellen.

Opptil 700 km

Mens elbilen stort sett sliter med kort rekkevidde, gjelder ikke det i samme grad for hydrogenbilen. Toyota lover opp mot 700 kilometer rekkevidde under gunstige forhold, hvilket i praksis betyr at den klarer 500 kilometer før tanken går tom. Kaldstartproblemene skal være løst, og bilen skal klare seg greit i minus 30 grader.

Og bilen: En firedørs sedan med lengde på 4,75 meter, 1,79 meter bred og 1,51 meter høy - hvilket er ganske nær målene på Toyota Avensis sedan.

Dette er ikke akkurat hva norske bilkjøpere ønsker seg, og valget understreker at Toyotas satsing i første omgang rettes mot Japan og deler av USA.

Svindyr

Toyota antyder en forsiktig start akkurat som da giganten utenfor Nagoya i Japan dro i gang hybrideventyret i 1997. Først etter 2020 tror Toyota at prisen er nede på et «spiselig» nivå, slik at volumet kan utgjøre et titall tusen biler i året.

Og prisen i Europa: 80.000 euro, som betyr 650.000 kroner i Norge. Prisen vil være den samme, fordi brenselcellebiler i praksis er elbiler uten noen form for skadelig utslipp og derfor slipper unna alle engangsavgifter, enn så lenge også moms.

- Vi arbeider for å få prisen ned, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Hyundai på veien

Hyundai og Mercedes-Benz har i to år kjørt feltforsøk i Norge med til sammen 12 brenselcellebiler (10 Mercedes B-klasse og to Hyundai ix35). Også Mercedes lovet produksjonsstart i 2015, men har utsatt sin bil til 2017.

Hyundai ix 35 med hydrogen/brenselceller (FCEV) er imidlertid allerede i handelen, og Skedsmo kommune har kjøpt én bil. Men prisen på 145.000 euro (snaut 1,2 millioner kroner) skremmer sannsynligvis de fleste fra å følge Skedsmo.

Informasjonssjef Morten Brusletto hos den norske Hyundai-importøren sier at Hyundai forventer at prisen på brenselcellebilene vil være konkurransedyktige med sammenlignbare biler kjørt på vanlig drivstoff om to til tre år. (NTB Tema)

Hydrogenbiler

Er i praksis en elbil med eget kraftverk om bord hvor hydrogen omdannes til strøm med rent vann som avfall.

Nyter godt av de samme insentivene som rene elbiler.

Betales ingen avgifter på bilen. Kan som elbiler kjøre i kollektivfeltet.

Det går med rundt 55 kW elektrisitet for å produsere en kilo hydrogen.

Normalt kjører en hydrogenbil 100 km på en kilo hydrogen.

I dag er det bare Hyundai som selger hydrogenbiler (ix35).

Mer fra Dagsavisen