Nyheter

Håper ny elbil skal snu negativ trend

Hyundai har slitt med salget i Norge i flere år. Nå kommer det en modell importøren tror vil snu den negative trenden.

Bilde 1 av 2

I løpet av sommeren får Hyundai en bil i sitt sortiment som de tror vil løfte dem oppover salgsstatistikken, og nylig var den på en snarvisitt i Norge. Hyundais produktsjef for Europa, Dennis Elsweier, presenterte bilen som har fått navnet Ioniq.

– Den kommer i tre utgaver, hybrid, ladbar hybrid og elektrisk, sier han.

De er så å si like utvendig, men elversjonen har lukket grill, og Elsweier sier at det har vært ekstremt viktig å få luftmotstanden og vekten lav. Bilen har en luftmotstandskoeffisient på 0,24, og det er i stor utstrekning brukt aluminium og høyfast stål. Vekten på Ioniq er på det nåværende tidspunkt ikke klar.

To i år

Den ladbare hybriden kommer på våren neste år, mens de to andre går i produksjon i juni i år og vil være klare for det norske markedet et par måneder senere.

– Det har vært viktig for oss at bilen skal se vanlig ut, både utvendig og innvendig. Den skulle ikke se ut som en rar elbil.

Elbilens motor har en effekt på 120 hestekrefter, og batteripakken er på 28 kilowattime (kWt), som skal gi en rekkevidde på 25 mil. Den kan lades på Combo 2-stasjoner, lik de europeiske elbilene, og med hurtiglading sier Elsweier at det vil ta 25 minutter å komme til 80 prosent kapasitet.

Det er ventet at elbilsalget vil flate ut i år på grunn av få nyheter.

– Vi trenger både flere større elbiler og flere med større rekkevidde, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Ioniq blir en av to nye modeller i år, den andre er den langt dyrere Tesla Model X.

Prisen på Hyundais elbil er ikke klar, men konkurrentene er Nissan Leaf og Volkswagen Golf, og sjefen for den norske importøren, Thomas Rosvold, understreker at den skal få det de kaller en «konkurransedyktig pris.»

Nye kunder

Noe konkret salgsmål har de heller ikke, da det er usikkert hvor mange biler som finner veien til det norske markedet. Samtidig er importøren sikker på at de kommer til å selge alt de får tak i. Hybriden-utgavene har en 1,6 liters bensinmotor på 105 hestekrefter. Den ladbare har et batteri på 8,9 kWt som skal gi en elektrisk rekkevidde på fem mil. Hybridens batteri er på 1,56 kWt. CO2-utslippet er på henholdsvis 32 og 79 gram per kilometer.

De senere årene har Hyundai slitt i Norge. Salget av deres personbiler er halvert siden 2010, og i fjor lå det på 19. plass, med 2372 biler, på merkestatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken.

– Modellen blir utrolig viktig for oss. Både for merkevaren og fordi vi tror den kommer til å bringe nye kunder til oss, sier Rosvold. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen