Med EL på skiltet er du vinneren hos avgiftsmyndighetene. FOTO: ØIVIND SKAR

Fire av fem e-Golf til Norge

BIL: VWs batteridrevne Golf er her. 80 prosent av bilene som produseres i år havner i Norge.

Ingen steder i verden selges det flere elektriske biler sammenlignet med generelt bilsalg enn i Norge. Og for flere produsenter er Norge det klart største eksportmarkedet.

Det gjelder også for Volkswagen. I år kommer fire av fem planlagt produserte VW e-Golf til å bli solgt i Norge.

 

På norske veier

Vi har prøvekjørt en av de første på norsk jord, og kan fortelle deg hva som skiller Golf fra de andre kompakte elbilene, i første rekke Nissan Leaf, BMW i3 og Kia Soul. Soul kommer på markedet etter sommerferien.

Forskjellen ligger først og fremst i at e-Golf i basis er en helt vanlig Golf. Du må kloss innpå for å se at den er elektrisk. Det er en klar fordel for dem som ikke ønsker å skille seg ut - og en tilsvarende ulempe for dem som gjerne vil vise hele verden at de kjører miljøvennlig.

I ytelser skiller ikke e-Golf seg nevneverdig fra konkurrentene. Elmotoren yter 115 hk, 0-100 km/t tar 10,4 sekunder og rekkevidden er oppgitt til 190 kilometer.

Å kjøre er den heller ikke nevneverdig annerledes enn vanlig Golf. 318 kilo batterivekt flytter tyngdepunktet lavere bakken, men bedrer ikke kjøreegenskapene fordi økt vekt generelt er et minus når det gjelder kjøredynamikk.

Men de fleste som er vant til å kjøre Golf vil knapt merke forskjell. Dette er en lettkjørt bil med samme innvendig plass og samme funksjonalitet som alle andre VW Golf.

Kun bagasjerommet lider, men ikke mye. 39 liter mindre volum (fra 380 til 341 liter) merkes knapt. Bagasjerommet er todelt, og plassen under gulvet brukes til å stue bort ladekabelen.

 

Kjapp i starten

Elbiler yter maksimalt fra start. Så med 270 Nm i dragkraft oppleves e-Golf nærmest som en sportsbil i starten. Å akselerere seg inn i trafikken på en motorvei er langt enklere og sikrere med en elbil enn en bensinbil.

For å gjøre e-Golf attraktiv også i markeder hvor den ikke nyter samme skattefordeler som Norge, er utstyrspakken omfattende.

Når du setter deg inn i bilen ser det også ut som om den er utstyrt med automatgir. Vel, en elbil har bare to gir, ett forover og ett bakover. «Girspaken» brukes ellers til å øke regenereringen av energi i utforbakke med inntil tre trinn, og som parkeringslås som på vanlig automat. Håndbrekket er elektrisk.

Siden elmotoren knapt gir fra seg en lyd, legger du merke til alle andre lyder i bilen. Sånn sett er det ikke støyfritt å kjøre elbil, men opptil rundt 60 km/t støyer e-Golf mindre enn samme bil med fossilmotor. Fra 60 km/t overtar hjulene som viktigste støykilde, og det innvendige lydnivået blir omtrent likt.

Elbiler beskyldes for ikke å holde rekkevidden produsentene lover. Klok av andres skade går derfor VW-importør Møller ganske forsiktig ut og antyder 130 til 190 km rekkevidde om sommeren og 100 til 130 km rekkevidde om vinteren.

Dette har vi testet, og vi klarte faktisk å kjøre 200 km på en batterilading, men det forutsatte at vi aldri var over 60 km/t, hadde slått av varme/ventilasjonsanlegget og planla kjøringen godt. Vårt gjennomsnittlige forbruk endte på 12,9 kW/t, mest på grunn av at kjøringen foregikk i hjemmets nærmiljø. Så fort vi beveget oss ut på motorveien føk forbruket opp i 16-18 kW/t.

 

Glem rekkeviddefrykten

Men ærlig talt: Få som skaffer seg elbil beholder rekkeviddefrykten. Den kureres i løpet av en ukes eierskap. Brukere vet hvor langt strømmen rekker og forholder seg til det. Elbileiere disponerer nesten alltid også en fossilbil, men erfaringer viser at elbilen ofte brukes mest - fordi den er billig i drift.

De første utgavene av e-Golf har ikke varmepumpe eller varme i rattet. Varme i rattet er særlig viktig om vinteren. Du kan nemlig akseptere ganske kald bil så lenge du ikke fryser på hendene.

Med fulladet batteripakke forsvinner 30 km rekkevidde med en gang du slår på varme- eller klimaanlegget. Da er rekkevidden i beste fall 165 km. Gjør du ingen ting stiller bilen seg automatisk inn på 22 varmegrader.

 

CCS-lading

e-Golf har samme ladesystem som e-Up, såkalt kombinert ladesystem (CCS). Mens Nissan Leaf har to ladekontakter har e-Golf derfor bare en. Bilen lades i vanlig stikkontakt og lading av tomt batteri tar åtte timer med 16 amp sikring og 13 timer med 10 amp. Dette skiller ikke e-Golf fra andre elbiler.

Foreløpig finnes det få hurtigladestasjoner for CCS, men alle hurtigladere som nå bygges langs veiene vil kunne lade de fleste elbiler, naturligvis e-Golf inkludert.

VW legger opp til å levere ut 2.000 til 2.500 e-Golf allerede i år. Alle skal allerede være solgt, og bestiller du bilen i dag kan du ikke regne med å få den før neste år.

Med startpris på 244.200 kroner (før leveringskostnader) koster e-Golf litt mindre enn BMW i3 og 44.300 kroner mer enn rimeligste Kia Soul med elmotor. Men BMW-en koster erfaringsmessig fort 320.000 kroner om den utstyres riktig, mens det er vanskelig å få Golf-prisen over 275.000 kroner selv når det krysses av i alle ekstrautstyrsrubrikkene. (NTB Tema)