Elektrisk plassmester

TEST: Ta en varebil, bygg den om til personbil og gi den en elektrisk motor. Resultatet er Nissan eNV200 Evalia.

Nissan kan pynte så mye de vil på eNV 200 Evalia, men opprinnelsen som varebil er det umulig å slippe unna.

Noe som også har sine fordeler. For i denne bilen har Nissan all den plassen en familie kan drømme om. Selv ikke Tesla med sine to bagasjerom er i nærheten av å romme det denne bilen kan sluke. Vi snakker ikke om liter, men om kubikkmeter - 3,1 for å være nøyaktig.

 

Drøm for småbarnsfamilien

Dermed er eNV200 den ubestridte plassmesteren blant elbilene. Det teppekledde varerommet, som i varebilutgaven er bart metall, virker sobert nok og bakluken åpner høyt. For familier med barnevogn som ønsker seg en elbil må dette være et funn.

Ikke minst fordi innlastingshøyden bare er rundt halvmeteren. I tillegg kan du legge ned bakseteryggen og slå setene framover de dagene du trenger enda mer plass. Dessverre har ikke Nissan gitt eierne muligheten til å løfte setene helt ut, da ville fleksibiliteten vært helt på topp.

Men isofix-feste til barnesetene er heldigvis på plass - og skyvedørene gir en fin åpning når du skal løfte knøttet inn i de bakovervendte barnesetene.

 

Ingen Franz Jäger

Nissan eNV200 er basert på varebilen NV200. Med ordinær motor kjenner vi denne som en praktisk og lettkjørt varebil, som i størrelse havner hakket under biler som Volkswagen Transporter, Ford Transit og Nissan Primastar.

At Nissan, med tepper, nye paneler og instrumenter, har gjort sitt beste for å skjule opprinnelsen er åpenbart. Men det er like fullt ikke spesielt vellykket. Allerede når du setter deg inn bak rattet merkes opphavet tydelig. Rattet har den typiske varebil-vinkelen, og det innvendige støynivået er høyere enn i en personbil. Når du lukker dørene er lyden ganske fjernt fra det du opplever når du lukker den tykke ståldøren til en Franz Jäger fra Berlin.

Den brutale oppsummeringen er at det hele har et litt billig preg over seg.

 

Teknikk fra Leaf

Drivlinjen i bilen er hentet rett fra Nissans elbilsuksess, Leaf, men utvekslingen er endret for å ta høyde for at denne bilen tross alt skal kunne frakte noe mer enn en Leaf.

Nyttelasten oppgir Nissan til å være 469 kilo og totalvekten er 2,2 tonn. Egenvekten er voksne 1.751 kilo. Likevel er ytelsene gode, ikke minst fordi elmotoren på 80 kW har et maksimalt dreiemoment på 254 newtonmeter fra første omdreining.

Toppfart er på 120 kilometer i timen, mens akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer er oppgitt til 14 sekunder. Rekkevidden oppgir Nissan til å være 170 kilometer, men ved normal bruk havner du ikke lenger enn drøyt 11 mil før rekkeviddeangsten virkelig får fotfeste. Er det kuldegrader, snø og vanskelig føre må du regne med at rekkevidden reduseres ytterligere.

Nissan eNV200 har en diger luke i fronten, der tilkoblingen til ladekabelen er skjult. Litium-ion batteriet, med en kapasitet på 24 kWt, kan lades over natten ved å bruke den medfølgende laderen på en 10 eller 16 amperes kurs. Har du tilgang til 32 ampere lades bilen på fire timer, eller du kan lade den til 80 prosent i løpet av 30 minutter med en CHAdeMo hurtiglader.

 

Lettkjørt

I det daglige er det lett å leve med eNV200, om man da ser bort fra rekkevidde og ladetider. Med automatgir, en snudiameter på 10,6 meter, og relativt grei oversikt er eNV200 en lettkjørt bil. Komforten er brukbar, selv om setene er enkle. Den største ulempen er det faktisk de små barna som får. De knøttsmå gluggene i sidedørene gir ikke rare utsikten - og selv barn som sitter på en sittepute har problemer med å se ut.

De som kjøper denne bilen er likevel neppe ute etter verdens mest komfortable elbil. De er ute etter plassen i kombinasjon med å ha en nullutslippsbil - og der leverer Nissan eNV200 akkurat det den skal. (NTB Tema)