Nyheter

Elbiler i ulik innpakning

ELBIL: Stikkontakten er stort sett det eneste ukas testbiler har felles.

Det elektriske bilmarkedet er i sin barndom. Samtidig har salget av de rene elbilene tatt helt av i Norge, mens salget av ladbare hybrider går tregt. Årsaken er å finne i insentivene, hvor de rene elbilene nærmest får alt og de ladbare hybridene må nøye seg med smuler fra Finansdepartementet.

Den ladbare hybridteknologien gir stor fleksibilitet, men er samtidig dyr å produsere fordi bilene kjører rundt med to motorer i tillegg til kostbar batteripakke.

Tesla Model S

Markedets nyeste og en bil «alle» skal ha. Er du venn med iPad vil du umiddelbart like Tesla Model S. Et fyrverkeri på fire digre hjul med lang ventetid om du bestiller den nå.

Du merker allerede før du setter deg inn i en Tesla Model S at denne bilen ikke er konstruert av bilfolk, men av datafolk. Tesla holder til i California, bare et steinkast fra datagiganten Apple. Det bærer den preg av.

Det meste oppfattes annerledes i en Tesla, som for eksempel skjermen på 17 (!) tommer. Dernest følger rekkevidden, kreftene og fartsressursene. Med 422 hk og 600 Nm fra stillestående går denne familiebilen med inntil sju sitteplasser som en rakett.

Aldri har vi målt så rask mellomakselerasjon: Fra 50 til 80 km/t tok det bare 1,4 sekunder, og fra 70 til 100 km/t tok det 1,7 sekunder. 0-100 km/t gikk unna på 4,7 sekunder.

Likevel er det rekkevidden på 400 til 500 km som imponerer. For mange vil Tesla kunne fungere som hovedbil i de fleste tilfeller, og spesielt om hurtigladestasjonene Tesla har tenkt å spre jevnt utover Sør-Norge realiseres og fungerer etter hensikten.

Vakker design, masse bagasjeplass både foran og bak, høyt sikkerhetsnivå og luftfjæring gjør bilen ytterligere attraktiv. Fete hjul på 21 tommer store felger gir noe støy inne i bilen. Baksetet oppleves i tillegg billig, og finishen holder ikke mål i denne prisklassen. Bilen kan ikke lades på dagens hurtigladestasjoner. Tesla garanterer sine batterier i åtte år.

Nissan Leaf

Leaf har nærmest opptrådt som monopolist i det norske elbilmarkedet i snart to år. I oppgradert utgave har bilen fått forbedret rekkevidde, og den fungerer helt fint til de fleste behov.

Selv om batteriet er det samme trekker nytt klimaanlegg mindre energi. Stort pluss at Leaf kan hurtiglades til 80 prosent av batterikapasiteten på cirka en halv time.

Leaf er fortsatt mer komfortabel enn sportslig, men det er sannsynligvis mer en fordel enn ulempe for bilens kunder. Inntil 50 km/t er bilen så godt som lydløs.

Den sære designen er slik at man enten liker den eller ikke. Nissan gir fem års garanti på batteripakken.

Opel Ampera

Bilen alle har hørt om, få har sett og langt færre kjøpt. Ampera skulle bli Opels miljøfyrtårn, men feilet. Og det skyldes neppe bilen, for den kjører bra og klarer rundt 60 kilometer før strømmen tar slutt. Men det merker du knapt for bensinmotoren fortsetter strømproduksjonen slik at kjøreturen kan fortsette som om intet hadde skjedd.

Sånn sett gir de ladbare hybridene både i pose og sekk, men ikke hos avgiftsmyndighetene. De må finne på noen smarte insentiver dersom de faktisk ønsker flere ladbare hybrider på veiene.

Mange mente Ampera var for kostbar. Nå er prisen senket fra rundt 410.000 kroner til 349.000 kroner inkludert masse utstyr.

Husk bare at Ampera innvendig er en forholdsvis liten bil (på størrelse med VW Golf), og med svært begrenset bagasjeplass om alle setene er i bruk.

Volvo V60 ladbar

En svært kostbar bil med høy avgift på grunn av den store motoren. Volvoen er eneste med firehjulsdrift, fordi dieselmotoren foran og elmotoren bak kan arbeide sammen og hver for seg. Sånn sett er teknikken ganske lik Peugeot/Citroëns hybrider, men Volvo har større batteri som kan lades til en rekkevidde på rundt 60 kilometer.

Volvo har valgt 215 dieselhester og ditto høy pris på bilen. Så stor motor drar også avgifter i Norge, mens Ampera og ladbar Toyota Prius med sine mer beskjedne motorer knapt avgiftsbelegges.

Som folkebil er Volvos miljøsatsing først interessant den dagen den ladbare teknologien kobles opp mot en helt normal motor.

V60 ladbar er Volvo tvers gjennom. Den er den eneste i dette selskapet som kan trekke tilhenger, kvalitetsfølelsen er god og man merker knapt om bilen trekker på forhjulene eller bakhjulene.

Vi erfarte at kjøring med alle fire hjulene innkoblet betinger batteristrøm utover det som er nødvendig til normal hybridkjøring.

Fordi V60 ikke i utgangspunktet er konstruert for elektrisk drift, stjeler batteripakken en god del av bagasjerommet. (NTB tema)

Mer fra Dagsavisen