Den beste Volvoen

Volvo V60 er en lekker bil som bør ha et stort marked i Norge, hvis noen fortsatt kjøper stasjonsvogn.

Volvo er inne i en imponerende utrulling av nye modeller, som i løpet av noen år vil bety at hele rekken av biler fra merket er fornyet. I tillegg kommer det helt nye modeller. Nå har tiden kommet for V60, en bil som langt på vei erstatter den i Norge evig populære V70.

V60 er lillebroren til V90 og tar med seg mye av den samme designen i lett nedskalert utgave. Den er 18 centimeter kortere og har en stuttere hekk en den større bilen. Samtidig har Volvo klart å gi bilen svært fine proporsjoner. Det er få, om noen, mellomstore stasjonsvogner som er stiligere.

Volvo har truffet veldig godt med sine logoaktige detaljer, som front- og baklyktene, det gir en familielikhet gjennom alle modellene. I tillegg har V60 en letthet i uttrykket som SUV-ene i XC-serien ikke er i nærheten av å matche. V90 er hakket stiligere, rett og slett fordi linjene hjelpes av den ekstra lengden, men V60 ser kulere ut med sine korte overheng og sin mer kompakte form.

Det er en bil man føler seg vel i.

Lik inni

Innvendig følger bilen den moderne Volvo-malen som man finner i XC90, V90 og XC60. Forståelig nok! For det ser stilig ut, og det er så definitivt premium. Skjermen i midten er av berøringstypen, noe som har sine ulemper. Den stjeler oppmerksomhet fra veien når man skal gjøre noe, og den blir gromt fettete når man har dratt fingrene over den et par ganger.

Samtidig har man det fint bak rattet. Setene er gode, og den generelle ergonomien er strøken. Med glasstak, som testbilen har, blir det lyst og luftig.

Selve drivlinjen i testbilen er trolig en av de minst aktuelle for norske kunder. Det er en D4 med 190 hesters diesel og forhjulstrekk. Tipper de fleste i hvert fall går for trekk på alle fire hjul, som koster 40.000 ekstra, og sannsynligvis også bensinmotor slik klimaet er nå. Betegnende nok ble sedanversjonen, S60, nylig lansert helt uten dieselmotorer.

Neste år er to ladehybridversjoner klare. Det er ventet at T6, med totalt 340 hestekrefter, vil ha en startpris på 570.000 kroner, og det er lett å se at den vil bli populær.

Selv om testbilen har «feil» drivlinje, viser den uansett at selve oppsettet til bilen er bra. V60 er komfortabel, samtidig som den er stiv nok til å bevare en sportslig tøtsj. Trolig akkurat slik Volvos ingeniører har ønsket det. V60 er neppe ment å være en direkte utfordrer til sportsligheten i en BMW 3-serie, men V60 byr på samme komfortnivå som en Mercedes-Benz C-klasse.

Vekt

Under hard kjøring kjenner man at fronten kan skli litt ut, men det er ikke noe problem under vanlig kjøring. V60 er mer lettbeint enn V90, noe som virker logisk når man ser på dem, men ikke så åpenbart når man sjekker vekta. De to bilene er nemlig så like konstruksjonsmessig at det kun skiller 20 kilo mellom dem. Likevel framstår V60 som en nettere bil, hvilket betyr at de har truffet godt med oppsettet – og med logikken i å begge bilene i sortimentet

Prismessig er det heller ikke så stor forskjell. V90 med samme motor og utstyrsnivå som testbilen koster 65.000 kroner mer. Da må de ha litt ulike egenskaper. Betegnende nok kan man stille førersetet lavere i V60 enn i V90.

Etter mange mil på tørr og varm sommerasfalt framstår V60 som den Volvo-modellen som er aller best på veien. V90 klarer aldri å legge skjul på at den er nær fem meter lang, mens V60 framstår som en bil i helt riktig familiestørrelse. Til sammenligning er XC60 flere hundre kilo tyngre.

V70-modellen, som var svært populær i lang tid i Norge, er midt mellom de to nykommerne i størrelse, men V60 har større akselavstand. Det innebærer at V60 har vel så god innvendig plass og derfor føles som en naturlig arvtaker.

De nye Volvo-modellene har gjennomgått en solid oppgradering innvendig som utvendig. Man kan ikke si annet enn at det har vært svært vellykket. V60 koster litt mer enn det en tilsvarende V70 gjorde for et par år siden, noe den absolutt forsvarer.

Når V60 etter hvert får et komplett utvalg av drivlinjer, kan modellen så definitivt være med på løfte en negativ trend for stasjonsvognene i Norge. Fra 2007 til og med 2016 ble det, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, registrert 33.515 nye Volvo V70. Så kundegrunnlaget er i utgangspunktet solid, da gjenstår det bare å se om kundene også er merketro. (NTB Tema)