Noen ganger har kåringene blitt veldig rare. Særlig 70-tallet var noe for seg selv. Men hvert år siden 1964 har en jury stemt fram Årets bil i Europa. Antallet representanter er styrt av størrelsen på bilmarkedet og bilindustrihistorien i hvert land. Norge har én representant. I år kåret juryen Jaguar I-Pace som vinner – med et skrik. Bilen fikk 250 poeng, det samme som sportsbilen Alpine A110, men totalt sett var det flere i juryen som hadde Jaguaren på førsteplass
Seremonien blir holdt på på bilutstillingen i Genève i begynnelsen av mars hvert år. Ser man bakover i historien, har Årets bil-juryene gjort en rekke valg som for ettertiden framstår som mildt sagt merkelige.
Lavmål
– Det virkelige lavmålet må ha vært i 1979, da de bestemte seg for at Simca Horizon var vinneren. En bil som knapt noen har brydd seg om siden. Den kom foran Fiat Ritmo, som hadde en designmessig riktig 80-tallslook og var en veldig god bil i samtiden. Og ikke nok med det, på tredjeplass kom Audi 80, som på mange måter er starten på Audi slik vi kjenner merket i dag, sier Karl-Eirik Haug, biljournalist, forfatter og redaktør for Carl’s Cars.
Han påpeker at samme fabrikant, Simca, står for en like merkelig førsteplass et par år tidligere. Da ble Simca 1307/1308 valgt foran BMWs 3-serie, altså den aller første 3-serien. Haug synes 70- tallsvinnerne spriker i alle retninger, men at juryene skjerpet seg på 80-tallet.
– Samtidig er jo dette som en fest der den aller styggeste har sjansen til å bli løftet fram. Listen over vinnere er full av overraskelser og kan diskuteres femti år senere, det er jo morsomt.
Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!
Fiat best
Haug mener det er fort gjort å glemme at Årets bil faktisk er en konkurranse preget av smak og behag, ikke eksakt vitenskap, og at resultatene ikke nødvendigvis er «rettferdige». I tillegg er dette en europeisk kåring der mange av bilene kan virke en tanke eksotiske for folk oppe i nord.
Saab vant for eksempel aldri, mens Volvo fikk sin første utmerkelse i fjor, med Volvo XC40. Flest førsteplasser har Fiat med ni, fulgt av Renault med seks.
– Det er en gøyal liste. Jeg blir glad når jeg ser vinnere som Porsche 928 og Fiat Tipo. Ser man nedover listen, finner man dessuten en rekke biler som vekker minner, og som det hadde vært moro å eie.
1966 – et perfekt år
Det stilles visse krav til bilene som skal være med på kåringen: De skal ha blitt lansert i løpet av de 12 månedene før kåringen finner sted. De trenger ikke å være europeiske, men må være i salg i minst fem europeiske land og ha et salgspotensial på minimum 5.000 biler per år.
– Man skal også huske på at kåringe skjer når bilene er nye. Det er interessant å se at bilkundene over tid ikke alltid er enige med juryen. Juryen ser ofte ser ut til å være mest opptatt av innovasjon og design, mens det viser seg at kjøperne ofte ser etter andre ting, sier Haug.
Det kjedeligste året mener han er 1982, da Renault 9 stakk av med seieren.
– Modellen er en av få Renaulter totalt blottet for innovasjon.
Mens det perfekte året er 1966.
– Renault 16 lå ti år før de andre bilene på innovasjon, og bilene som følger på de neste plassene er Rolls-Royce Silver Shadow og Oldsmobile Tornado. Det er ganske tøft.
Kåring kan ikke garantere en modells suksess. Mange av merkene som har vunnet, finnes ikke lenger. Noen forsvant til og med ganske fort etter at de vant, som NSU og Simca.
Jaguar hentet altså sin alle første topplassering i kåringen i år, og I-Pace var den andre elbilen som fikk æren, etter at Nissan Leaf vant i 2012. (NTB Tema)
Årets bil 1964-2019
1964: Rover 2000
1965: Austin 1800
1966: Renault 16
1967: Fiat 124
1968: NSU Ro 80
1969: Peugeot 504
1970: Fiat 128
1971: Citroën GS
1972: Fiat 127
1973: Audi 80
1974: Mercedes 450S
1975: Citroën CX
1976: Simca 1307-1308/Chrysler Alpine
1977: Rover 3500
1978: Porsche 928
1979: Simca/Chrysler/Talbot Horizon
1980: Lancia Delta
1981: Ford Escort Mk. III
1982: Renault 9
1983: Audi 100
1984: Fiat Uno
1985: Opel Kadett/Vauxhall Astra
1986: Ford Scorpio/Granada Mk. III
1987: Opel Omega/Vauxhall Carlton
1988: Peugeot 405
1989: Fiat Tipo
1990: Citroën XM
1991: Renault Clio
1992: Volkswagen Golf
1993: Nissan Micra
1994: Ford Mondeo
1995: Fiat Punto
1996: Fiat Bravo/Brava
1997: Renault Mégane Scénic
1998: Alfa Romeo 156
1999: Ford Focus
2000: Toyota Yaris
2001: Alfa Romeo 147
2002: Peugeot 307
2003: Renault Mégane
2004: Fiat Panda
2005: Toyota Prius
2006: Renault Clio
2007: Ford S-Max
2008: Fiat 500
2009: Opel/Vauxhall Insignia
2010: Volkswagen Polo
2011: Nissan Leaf
2012: Chevrolet Volt/Opel Ampera
2013: Volkswagen Golf
2014: Peugeot 308
2015: Volkswagen Passat
2016: Opel Astra
2017: Peugeot 3008
2018: Volvo XC40
2019: Jaguar I-Pace