Nyheter

122 tiltak mot trafikkdød

TRAFIKKSIKKERHET: Antall dødsfall og alvorlige skader i trafikken skal reduseres med 20 prosent innen 2018. Det er et av målene i en ny plan.

Statens vegvesen, politiet, Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Trygg Trafikk, landets fylkeskommuner og sju storbykommuner står bak Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet, som ble lansert tirsdag.

Siden 2009 er i snitt 875 personer årlig omkommet eller blitt hardt skadd på norske veier. Målet i planen er å redusere tallet til maksimalt 680 i 2018.

- Når vi nå skal redusere antall døde og hardt skadde med minst 20 prosent innen 2018, er dette kun et delmål. Vi skal enda lenger ned. Ved Stortingets behandling av Nasjonal transportplan ble det besluttet at det innen 2024 skal være maksimalt 500 døde og hardt skadde per år, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.

Nullvisjon

Tiltaksplanen inneholder 122 konkrete tiltak.

Grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge er en nullvisjon - en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med omkomne eller hardt skadde i trafikken

- I år 2000 hadde vi 1.593 døde og hardt skadde på norske veier, så utviklingen har vært svært positiv. Tiltakene i denne planen vil bringe oss enda nærmere nullvisjonen, sier Gustavsen.

- Ethvert menneske er unikt og uerstattelig. Vi kan ikke akseptere at nesten 900 mennesker blir drept eller hardt skadd i trafikken hvert år, sier Gustavsen.

Han mener det ikke finnes noen snarvei for å nå det ambisiøse målet.

- Langsiktig, målrettet og systematisk trafikksikkerhetsarbeid er eneste løsning. Tiltaksplanen og samarbeidet mellom aktørene vil bidra til en stø kurs mot målene og kampen mot trafikkdøden fortsetter nå med fornyet styrke, sier veidirektøren.

Kontrolltiltak

Av de 122 tiltakene i planen står Statens vegvesen bak 90. 29 av tiltakene er rettet mot trafikantene, mens 26 er veitiltak.

Det skal blant annet bygges 107 kilometer med ny firefelts vei med midtrekkverk som åpnes for trafikk i perioden 2014-2017. Det vil også bli bygd midtrekkverk på 141 kilometer to- og trefelts riksvei, og tilrettelagt 175 kilometer riksvei for gående og syklende i planperioden.

Det vil også bli satt i verk 15 tiltak rettet mot kjøretøy, 10 organisatoriske tiltak, sju tiltak på kontrollsiden og tre for å bedre arbeidet med ulykkesdata.

Politiet presenterer fem tiltak som i hovedsak er en videreføring av tidligere kontrolltiltak rettet mot fart, rus og risikosøkende unge sjåfører.

Av øvrige tiltak finnes blant annet satsingen på opplæring av barn og unge. (NTB)

Nasjonal tiltaksplan

Inneholder 122 tiltak for å redusere antall omkomne og hardt skadde i trafikken.

Blant tiltakene er å bygge 107 kilometer ny firefelts vei med midtrekkverk som kan åpnes for trafikk i perioden fram til 2017.

Bygge midtrekkverk på 141 kilometer to- og trefelts riksvei.

Videreføre etablering av forsterket midtoppmerking på egnede strekninger.

Tilrettelegge 175 km riksvei for gående og syklende i planperioden, hvorav 47 km i byer og tettsteder.

Politiet vil ha årlige kontroll-uker med fokus på alkohol­påvirket kjøring.

Utrede egne krav til opplæring og førerkort/kompetansebevis for ATV

Statens vegvesen vil ta i bruk termografi som en ordinær del av kontrollvirksomheten for å avdekke dårlige bremser.

Trygg Trafikk vil, i samarbeid med Utdanningsdirektoratet, arbeide med å øke andelen grunnskoler som har trafikkopplæring i sine lokale planer til 95 prosent.

Statens vegvesen vil utrede om Bilfører 65+ bør gjøres obligatorisk for alle bilførere over 75 år.

Trygg Trafikk vil gjennomføre kurs om sikring av barn i bil i alle fylker minst annethvert år.

Tiltaksplanen er utarbeidet av Statens vegvesen, politiet, Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Trygg Trafikk, fylkeskommunene og sju storbykommuner. I tillegg har 19 interesseorganisasjoner gitt innspill til planen.(NTB)

Mer fra Dagsavisen