Bergen

Fregatt-vaktsjefen: – Disse minuttene har jeg tenkt på, forestilt meg og hatt mareritt om tusenvis av ganger

Startet sin forklaring i retten, fire år etter milliardhavariet.

BERGEN (Dagsavisen): To dager etter at statsadvokaten beskyldte ham for uaktsomhet og for å ha satt 137 liv i umiddelbar livsfare, var det onsdag vaktsjefens tur til å komme med sin versjon.

33-åringen fortalte møysommelig om seilasen i forkant av kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» og tankskipet «Sola» TS.

Da han begynte å gå inn på detaljene i hendelsene like før sammenstøtet, sukket han, før han fortsatte:

– Disse minuttene har jeg tenkt på, forestilt meg, drømt om og hatt mareritt om x antall tusen ganger, og forklart mange titalls ganger, fortalte 33-åringen i retten.

– Var det fiskeoppdrett?

Åtte minutter før kollisjonen overtok han ansvaret som vaktsjef på fregatten. Like før hadde han hatt en overlevering med avtroppende vaktsjef.

– Vi snakket om hva vi hadde gjort og hva som lå fremfor oss. Et fartøy gikk i samme retning som oss, og tre andre fartøy kom i motgående retning. De lå midt i sundet og passeringsdistansen ville være kort, men det ville gå fint. Så diskuterte vi objektet vi hadde på styrbord side, hva det kunne være. Kunne det være et fiskeoppdrett? Nei, det ville vært rart her ute. Plattform ble også foreslått. Men vi slo oss til ro med at det var et stasjonært objekt på land, fortalte han videre.

Objektet var imidlertid tankskipet «Sola» som var i ferd med å legge ut fra Stureterminalen.

– Etter noen minutter så jeg ut vinduet og tenkte at det lysende objektet var litt nærmere i kurslinjen enn antatt. Det var vanskelig å avstandsbedømme lys i mørket, men det var ingen indikasjoner fra vaktsjefassistenen og utkikk om at noe var endret.

– I mitt hode var det ikke plass

For å skape større avstand ga han beskjed om å legge kursen noen grader mot babord.

– Ganske raskt etter det fikk vi et oppkall på sambandet. Jeg trakk bort til radioen og svarte. Jeg antok at en av de tre andre fartøyene foran oss ville kommentere kursendringen, men de identifiserte seg ikke. Jeg svarte at vi ikke kunne gå styrbord på grunn av objektet. Ingen sa noe om alvorlighetsgraden, annet enn at vi måtte gå styrbord, så min situasjonsforståelse var som tidligere. I mitt hode var det ikke plass til meg på innsiden av objektet, og ingenting av det som ble sagt gjorde at jeg endret den oppfatningen, forklarte han.

«Åja, det er et fartøy på vei mot oss»

Etter hvert uttalte den stadig mer stressede losen på Sola «Helge Ingstad, du må gjøre noe. Du begynner å nærme deg veldig».

– Da tenkte jeg «åja, det er et fartøy som er på vei mot oss.» Men da var mitt vindu til å gjøre noe lukket, ihvertfall for å gå styrbord. Det første håndgrepet var å ta hardt babord for å prøve å komme oss ut. For å unngå at hekken skulle slå inn i baugen til Sola, ga jeg ny ordre om hardt styrbord. Om det hadde noen effekt, vet jeg ikke. Men om treffpunktet hadde vært en meter lenger fremme, ville en lugar blitt truffet og situasjonen kunne sett annerledes ut.

KNM Helge Ingstad ved skadestaden i Øygarden etter at fartøyet kolliderte med eit tankskip og fekk store skader. Foto: Terje Pedersen / NTB / NPK

Første gang

Over fire år har gått siden milliardfregatten KNM «Helge Ingstad» havarerte i Hjeltefjorden utenfor Bergen. Vaktsjefen, som står tiltalt for uaktsom navigering, har ikke uttalt seg om saken i offentlighet. Da han inntok vitneboksen var det knyttet stor spenning til hva som ville komme frem.

Han valgte å kun gjenfortelle sin opplevelse frem til kollisjonen, og ikke kommentere redningsaksjonen.

Forsvarer Christian Lundin har tidligere uttalt at 33-åringen mener han er gjort til syndebukk for manges feil den katastrofale natten.

– Eksplosjoner i krigsskipet

Før det var vaktsjefens tur, hadde politietterforsker Tore Bjarte Henrichsen en visuell gjennomgang av radardata og kommunikasjon mellom skipene og Fedje sjøtrafikksentral. Den viste sekund for sekund hvordan fregatten og tankskipet kom på kollisjonskurs og til slutt støtte sammen.

Lydloggen har tidligere vært publisert i media, men hittil ukjente lydopptak fra broa på «Sola» ble også spilt av. Der var det kaotisk og panisk stemning. Sekunder før sammenstøtet ble det ropt «Full astern! Full astern!» som betyr full akter. Like etter hørtes braket fra kollisjonen.

«Det var et krigsskip. Jeg traff ham.» rapporterte losen om bord på Sola til Fedje, før en tauebåt kommenterte videre:

«Det er noen eksplosjoner inne i krigsskipet. Noen lysglimt, så det må nok kalles ut assistanse.»

Samtidig kalte Fedje opp Helge Ingstad og spurte om det var den som hadde vært i kollisjon.

«Vi ligger like ved... nord i Hjeltefjorden, har slått på havarialarm og prøver å få kontroll på situasjonen.» svarte vaktsjefen.

«Vi har gått på et ukjent objekt, vi har ikke fremdrift. Trenger umiddelbar assistanse. Trenger umiddelbar assistanse.»

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen






Nyeste fra Dagsavisen.no: