Bergen

– Våknet opp til et kaos av gnister og vann

Statsadvokaten mener det ikke er urimelig å tiltale vaktsjefen alene for KNM «Helge Ingstad»-ulykken.

BERGEN (Dagsavisen): – Er det i tråd med godt sjømannsskap å ikke ta i bruk tilgjengelig verktøy eller senke farten, til tross for signaler om fare? Er det urimelig at en mann som gjør dette og dermed setter 137 liv i fare blir tiltalt. Er dette urettferdig?

Slik åpnet statsadvokat Benedikte Høgseth sitt innledningsforedrag for Hordaland tingrett under rettssaken mot vaktsjefen om bord i fregatten. Han er tiltalt for uaktsomhet etter straffeloven og tjenestebrudd etter militærloven.

– Ikke en syndbukk

33-åringen møtte i full sjøforsvarsuniform i retten og svarte et bestemt «nei» da han ble spurt av dommeren om han erkjente straffskyld. Han har i forkant av rettssaken gitt uttrykk for at han alene har blitt pålagt ansvaret for feil som flere personer gjorde natten da fregatten havarerte.

– Vårt syn er at han ikke er gjort som syndebukk for Forsvarets eller for andres feil. Tiltalen er en logisk konsekvens av at han som vaktsjef handlet i strid med god sjømannsskap. Sammenstøtet med «Sola» TS var ikke et resultat av systemsvikt, men av uaktsomme handlinger, fortsatte Høgseth.

Statsadvokatene Benedikte Høgseth og Magne Kvamme Sylta i Hordaland tingrett før Helge Ingstad-rettssaken.

– Revet ut av søvnen til et kaos

Hun fortalte om sjokkopplevelsen mannskapet fikk da fregatten dundret inn i ankeret til tankskipet like etter klokken 04.00.

– I fire lugarer lå personer og sov. Litt uformelt sagt kan man si at de la seg i trygghet og ble revet ut av søvnen til et kaos av gnister og vanninntrenging. Fregatten ble truffet ved torpedomagasinet, og tre torpedoer ble forflyttet inn i skipet.

– Faren for tap av liv var svært nærliggende, og mannskapet i lugarene som ble truffet måtte evakuere seg selv ved å klatre gjennom hullet i skroget og opp på dekk. I en annen lugar måtte de ha bistand for å komme seg ut en fastklemt dør. For disse opplevdes dette som veldig dramatisk og livstruende.

Ingen mistet livet i sammenstøtet, og bare mindre fysiske skader ble registrert på mannskapet. Men konsekvensene for landet ble enorme.

– Natt til 8. november 2018 gikk en femtedel av Norges forsvar tapt. Ulykken rammet nasjonen veldig hardt, både økonomisk og forsvarsmessig. Vi sto igjen med fire fregatter og svekket forsvarsevne.

Se kollisjonen i videovinduet under:

– Kan ikke vise til andres uaktsomhet

Høgseth gjorde påtalemyndighetens syn klart: at vaktsjefens handlinger var årsaken til at kollisjonen kunne skje.

– Han oppfattet for sent at «Sola» TS var et tankskip, og tiltak ble iverksatt for sent. Det har blitt hevdet at han alene ikke kan klandres for en systemsvikt. Men man kan ikke hevde at ens egen utaktsomhet er mindre på grunn av andres uaktsomhet.

Da forsvarer Christian Lundin fikk ordet, fastholdt han at vaktsjefen mener hans uaktsomhet kom som et resultat av andres feil.

– Vi mener ulykken må sees i et bredere perspektiv, og vi vil belyse at andre også begikk store feil, deriblant de andre i broteamet, på «Sola» TS og Fedje VTS. Andres feil står sentralt når tiltaltes skyld skal tas stilling til. Kollisjonen kunne vært unngått hvis andre aktører hadde gjort som de skulle, herunder «Sola» og Fedje, innledet Lundin.

Han viste til at tankskipet først ti minutter etter avgang fra Stureterminalen, rapporterte til Fedje om at de hadde forlatt kaien.

– Dette fikk en smitteeffekt mot Fedje, sier Lundin.

– Skapte en farlig situasjon

Over 30 dekkslamper sto på, slik at lanternene på skipet druknet i flombelysningen.

– «Sola» skapte med dette en farlig situasjon, samtidig som de hadde mangelfull bruk av radar. I tillegg lå de ganske babord i leden. Kombinasjonen av dette mener vi er avgjørende for hva som skjedde.

For på broa i «Helge Ingstad» trodde besetningen at tankskipet var en del av kaien ved Stureterminalen. Denne oppfatningen vedvarte selv etter kollisjonen, da en av utkikkene oppga at de hadde truffet kaianlegget.

Lundin refset også sjøtrafikksentralen for det han kalte en «kardinalfeil», da trafikklederen glemte at fregatten var i Hjeltefjorden, og dermed ikke fikk identifisert fartøyet mens det var i full kollisjonskurs mot tankskipet.

Rettssaken mot vaktsjefen er ventet å vare i åtte uker. Mandag startet med innledningsforedrag, og tirsdag skal retten på befaring på Haakonsvern.

Onsdag starter vaktsjefen på sin forklaring. Dersom han dømmes, risikerer han inntil fem års fengsel og et erstatningskrav på 885.000 kroner for mannskapets tapte eiendeler. Men han vil ikke bli avkrevd erstatning for millardskipet som gikk tapt.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen






Mer fra Dagsavisen