BERGEN (Dagsavisen): Etter en anleggsperiode på fem år, er den ni kilometer lange bybanelinjen mellom Bergen sentrum og bydelen Fyllingsdalen omsider ferdig. Fredag var det offisiell overlevering av Bybanen til Skyss, med snorklipping, taler og applaus.
– Gratulerer med dagen, proklamerte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), før den første offisielle kjøreturen med bunadskledde politikere og spesielt inviterte som passasjerer.
Men ingen vogner går verken fredag eller lørdag. Søndag kjøres en sjarmetappe der banen, som får navnet «Linje 2», er gratis for alle mellom klokken 10 og 18. Første ordinære tur blir mandag morgen klokken 05.46 fra Fyllingsdalen mot sentrum. Kjøretiden fra ende til ende er 16 minutter.
Fra før går bybanens «Linje 1» fra Bergen sentrum til Flesland lufthavn. Den åpnet i 2010, og hadde den gangen endestopp på Nesttun, før banen ble utvidet i ytterligere to byggetrinn mot sør.
Spektakulært 30 meter under bakken
Opprinnelig var banen til Fyllingsdalen prioritert etter bybaneutbyggingen til Åsane, men politisk uenighet om banen skulle gå over Bryggen allerede i 2014, gjorde at Fyllingsdalen rykket frem i køen. Første spadetak ble tatt i 2017, da utfyllingen av Store Lungegårdsvann startet opp.
Siden har det blitt bygget åtte nye holdeplasser, av totalt ni stopp på linjen. Den ene holdeplassen deler de to linjene. Den mest spektakulære - og kostbare - holdeplassen er Haukeland sykehus, som ligger 30 meter under bakkenivå, midt i den 1.200 meter lange Årstadtunnelen mellom Fløen og Kronstad. Holdeplassen er utstyrt med elleve rulletrapper i tre sløyfer, i tillegg til lange heissjakter, gangtunneler og gulv i mosaikk.
[ Gratis for barn på T-banen ]
– Dritstilig!
Det gjorde tydelig inntrykk på fylkesordfører i Vestland, Jon Askeland.
– Ja, dette her er så dritstilig flott, utbrøt han mens banen rullet inn på stasjonen.
– Hehe, jeg er nok litt euforisk i dag. Men sånn blir det når du kjenner gleden etter masse diskusjoner og mye byggearbeid. Når dagen er der, er må en nesten knipe seg litt i armen, og kjenne på den gode gleden, sier Askeland til Dagsavisen.
Han sammenligner den underjordiske holdeplassen med Nationalteateret t-banestasjon.
– Men denne er tøffere, med disse flotte rulletrappene og heissjaktene. Sykt bra!
Skyss forventer at stoppet vil bli det travleste langs linjen, med rundt 7.000 daglige passasjerer.
[ Slakter opplegg for skolevegring ]
Spår trøbbel på Minde
Haukeland-stoppet alene er estimert å ha kostet én milliard kroner.
Bybanefører Gunilla Andersson var den som fikk æren av å stå bak spakene under den offisielle jomfruturen.
– Kjempegøy! Og veldig stas. Jeg har riktignok testkjørt linjen flere ganger, og det var nok grunnen til at jeg ble valgt til denne turen. Fra mandag skal jeg kjøre den med vanlige passasjerer også, og det skal bli spennende å se hvordan dette blir, sier hun.
Halvparten av strekningen går i tunnel, noe som gjør kjøringen enklere ettersom det ikke er hindringer i sporet.
– Men jeg tror Mindemyren kan bli vanskelig, for der har ombyggingen vært så stor og det kan ta tid før øvrige trafikanter blir vant med nytt kjøremønster.
[ «Selvpiningen vil ingen ende ta» ]
Milliardsprekk
Linjen til Fyllingsdalen hadde et budsjett på 8,9 milliarder kroner, men fasiten blir trolig én milliard kroner over. Dels er den finansiert av statlige midler, resten kommer fra eier Vestland fylkeskommune og bompenger.
Forventede billettinntekter fra rundt 35.000 daglige passasjerer blir 30 millioner kroner årlig. Samtidig blir de samlede driftsutgiftene på 70 millioner kroner, ifølge Bergensavisen. De resterende millionene blir subsidiert av det offentlige.
Neste skritt er Bybanen til Åsane. År med krangling om banen skulle gå i tunnel gjennom Fløyfjellet eller over Bryggen, kulminerte i fjor høst med et bystyrevedtak om tunnelløsning. Det daværende byrådet gikk av i protest, og sendte Bergen ut i politisk krise. Tre uker senere snudde tre bystyrerepresentanter og gikk for Bryggen-løsningen likevel. Bystyrevedtaket ble omgjort og byrådet, med Roger Valhammer i spissen, var tilbake på plass.
Reguleringsprosessen er nå i gang, men den statlige finansieringen er ennå ikke avklart.
[ 17 milliarder for Bybanen til Åsane ]
[ – Alt går galt her, hver eneste dag ]
Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen