Nyheter

Åpenhet og demokrati

Kjære Sigbjørn Aanes, tidligere statssekretær og pressesjef, det er faktisk Hans Geelmuyden som kjemper for åpenhet og demokrati.

I en Dagens Næringsliv-artikkel fremkom det at PR- og kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese ville tilby tidligere statssekretær for Erna Solberg, Sigbjørn Aanes, fire millioner kroner i årslønn. Videre fortalte Aanes at han aldri ville jobbe for noen som var «så ærlig» som Geelmuyden – der Hans Geelmuydens uærlighet i det offentlige rom, gjorde Aanes uvel.

Det er faktisk Hans Geelmuyden som kjemper for demokrati her til lands

Du er opptatt av lojalitet, sier du, som nå er partner hos et konsulentbyrå, byrået som i alle år har vært i medienes søkelys.

Du er til og med utdannet innen PR på Handelshøyskolen BI. Så hvorfor du ikke er orientert om hva som skjer i bransjen, vites ikke. Men er det en person eller et kommunikasjonsbyrå som skal kritiseres, bør Hans Geelmuyden være den siste.

Fordi allerede i 2014 ledet PR- og kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese arbeidet med å utvikle nytt etisk regelverk for kommunikasjonsrådgivere, hvor målet var større åpenhet. I det nye regelverket stod det at PR-byrået oppfordret kundene deres til åpenhet om kundeforholdet, men samtidig respektere behovet for konfidensialitet. Samme år presenterte Presseforbundet, Redaktørforeningen, Transparency International Norge og Kommunikasjonsforeningen et konkret forslag til struktur for et norsk lobbyregister. I et formelt brev til Stortingets presidentskap den gang oppfordret ovennevnte bransjeorganisasjonene, inkl. Geelmuyden Kiese om å sette i gang et arbeid med å utrede et lobbyregister.

Så hva har ditt partnerbyrå gjort?

Du setter faktisk et negativt lys som er med på å skape et lugubert inntrykk av hele bransjen.

Vit hvorfor du nettopp blir etterspurt i PR- og kommunikasjonsbransjen. For det første besitter du såkalt systemkunnskap. Du har mest sannsynlig erfaring i politisk analyse, evnen til å tenke strategisk, og samtidig besitter kunnskap om innramming. Det er spesielt viktig i land som Norge, med en stor offentlig sektor og hvor politiske beslutninger om lover, regler, forskrifter og skatter spiller en viktig rolle for de fleste aktører.

For det andre er dine generelle kunnskaper, når man går over til å bli lobbyister, en gullgruve for PR- og kommunikasjonsbyråer, fordi du kjenner de politiske og byråkratiske prosedyrene. For det tredje kjenner du betydningen av timing, du har lært å argumentere, overbevise og overtale, samt er god på, som man sier på fagspråket, «framing».

Du har med andre ord kunnskapskapital. Så til demokratiets beste kan Hans Geelmuydens like så godt betale deg det dobbelte av det som var tilbudt.

Mer fra Dagsavisen