Innenriks

Døråpner til drømmejobben

Mange studenter er for dårlig rustet for arbeidslivet, hevder NHO. Noen av dem forsøker i hvert fall å forberede seg litt på overgangen ved å øve seg på jobbintervjuet.

- Med hensyn til å skryte litt av oss selv og fortelle hva vi kan og er gode til, kunne nok vi nordmenn av og til hatt godt av å være litt «the american way», sier kursholder Anne Elisabeth Fyhn Sivertsen ved Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo.

Hun innleder jobbintervjukurset som holdes jevnlig ved Karrieresenteret på Blindern. Kursdeltakernes første oppgave er å reise seg opp og håndhilse på hverandre. Deretter skal de svare hverandre på det mest vanlige spørsmålet i et jobbintervju: Kan du fortelle litt om deg selv?

Presentere seg selv

På kurset denne gangen er Christine Saksvik Kristiansen og Christian Monsbakken deltakere. De har ikke vært på ordentlige jobbintervjuer ennå, selv om de er ferdige med henholdsvis bachelor i statsvitenskap og master i sosiologi. Monsbakken skal på intervju få dager etter kurset, mens Kristiansen skal begynne å søke jobber snart.

- Jeg har bare vært på uhøytidelige jobbintervjuer før. Jeg husker første gang jeg søkte jobb, det var i en sportsbutikk, og jeg var så nervøs, sier Kristiansen.

Flere venner av henne har måttet gå igjennom omfattende intervjurunder med personlighetstester.

- Når man skal fortelle om seg selv, handler det om å trekke fram interessante sider ved seg selv. Prøv å unngå å ramse opp alt som står i søknaden eller CV-en. Den som intervjuer deg, ønsker å vite hva som ligger bak disse dataene, hva som motiverer deg og hvorfor du tok akkurat denne utdannelsen. Finn fram tre-fire momenter på forhånd, tren på dem, og snakk rundt dette, sier kursholder Anne Elisabeth Fyhn Sivertsen.

Konfliktsky eller ikke?

Kristiansen og Monsbakken sitter sammen og øver, og skal svare hverandre på spørsmålet: Hvilken rolle tar du i en gruppesammenheng?

- Jeg tar vel gjerne lederrollen. Jeg liker i grunnen å ha kontroll og er ikke redd for å ta opp eventuelle konflikter, sier Kristiansen.

- Jeg er mer tilbaketrukket, tror jeg. Jeg liker også å lede, men litt mer uten å vise det. Dersom det er uenigheter, vil jeg gjerne få til en diskusjon, men jeg er kanskje litt konfliktsky. Jeg vil jo gjerne bli at alle skal trives, sier Monsbakken.

- Kan vi omformulere ordet konfliktsky, kanskje? Kanskje man bare kan si at man forsøker å unngå konflikter, og ikke bruker ordet konfliktsky? spør kursholder Sivertsen.

Konkrete eksempler

Kursdeltakerne skal øve seg på et tradisjonelt jobbintervju, to og to. De skal stille faste spørsmål, og i 30 minutter skal den ene være arbeidsgiver og den andre arbeidssøker. De har hver med seg en stillingsannonse de har tenkt å søke eller har søkt på. For å vite nok som «arbeidsgiver» skal de lese hverandres valgte annonser nøye.

Monsbakken er den første som skal i ilden. Han forteller hvorfor utdanningen hans kan være relevant for jobben og viser at han har god kjennskap til virksomheten han har søkt jobb i. Han forklarer hull i CV-en med reiser i Sør-Amerika og klarer å fortelle om sitt forhold til konflikter uten å bruke ordet konfliktsky.

- Jeg synes det var veldig bra, jeg. Jeg hadde aldri fått til det der, sier Kristiansen før hun selv skal i ilden.

Hun stotrer litt i starten, og de tar starten på nytt. Hun forteller at hun er sosial og liker å jobbe i team og gjerne ha ledelsen.

- Jeg føler at jeg snakker som et lite barn, sier Kristiansen etterpå.

- Nei, vet du hva? Det synes jeg ikke. Du er tvert imot tydelig på egenskapene dine, og klarer du å komme med konkrete eksempler på hvordan du løser situasjoner, så er det kjempebra, sier kursholderen, som har hørt siste del av intervjuet.

De to kursdeltakerne mener det særlig er viktig for universitetsstudenter å lære seg å søke jobb riktig.

- Det er mer yrkesrettede studier ved høyskolene, og de blir kanskje mer forberedt på arbeidslivet. Bare se på ingeniørene; de har jo jobb nærmest før de er ferdig utdannet, sier Monsbakken.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen