Av NTB
Det årlige reisebudsjettet til WHOs 7.000 ansatte er på nærmere 1,7 milliarder kroner, viser interne notater nyhetsbyrået AP har fått tilgang til.
I fjor benyttet WHO til sammenligning rundt 600 millioner kroner på å bekjempe aids, drøyt 500 millioner kroner på å bekjempe malaria og omtrent det samme på å bekjempe tuberkulose.
Reisekostnadene utgjør rundt 10 prosent av organisasjonens årsbudsjett.
Stor kontrast
FNs barnefond (UNICEF) har til sammenligning rundt 13.000 ansatte og et årlig reisebudsjett på i underkant av 1,2 milliarder kroner.
Kontrasten er enda større til Leger Uten Grenser (MSF), som har hele 37.000 helsearbeidere i sving verden over. De har et årlig reisebudsjett på rundt 360 millioner kroner og et klart forbud mot å fly businessklasse.
Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!
Bryter reglene
De ansatte i WHO har også regler, men bryter dem til stadighet, blant annet ved å fly på businessklasse og bo på dyre femstjerners hoteller.
Under et besøk i Guinea nylig, bodde WHO-sjef Margaret Chan i presidentsuiten på hotell Palm Camayenne, som koster nærmere 8.500 kroner natta.
Chan hadde inntil februar i fjor også anledning til å fly på første klasse, noe hun ifølge tre kilder i WHO ofte gjorde. Kildene ønsker å være anonyme av frykt for å miste jobben.
WHO hevder at Chan fløy businessklasse og at hun selv ba om at dette skulle nedfelles som regel.
Heftige reiseregninger
Da Vest-Afrika ble rammet av en ebolaepidemi i 2014, resulterte det i svært høye reisekostnader for mange av WHOs ansatte.
Chan hadde det året et reisebudsjett på nærmere 2 millioner kroner, men ble likevel forbigått av Bruce Aylward. Han ledet WHOs innsats for å bekjempe epidemien og brukte over 3,3 millioner på reise og opphold det året. Det tilsvarer over 9.000 kroner dagen.
Da Aylward skulle besøke klinikker i landene som var rammet av epidemien, brukte han til tider helikopter i stedet for å kjøre bil, viser reiseregningene AP har fått tilgang til. (©NTB)