Verden

Raseri etter at passasjer ble dratt ut fra overbooket fly

Flyselskapet United Airlines er i mediestormen - for andre gang på få uker.

Av NTB og Vilde Blix Huseby

For å skaffe plass til fire ansatte på en overbooket flygning til Louisville i Kentucky søndag kveld ble en kinesisk-amerikaner, sammen med tre andre passasjerer plukket ut til å forlate flyet frivillig.

Mens de tre andre forlot flyet uten protester, viser videoer tatt av medpassasjerer at kinesisk-amerikaneren med makt ble dratt skrikende og blødende vekk fra setet sitt av tre sikkerhetsansatte (se video her).

Han skal ha fortalt at han var lege og var nødt til å se til flere pasienter neste morgen.

Les også: SAS, Norwegian og RyanAir vil ikke fly fra Rygge

"Frivillig"

I utgangspunktet er det lovlig å be passasjerer om å vente til neste fly hvis flyet er overbooket. Amerikanske flyselskaper har lov til å plukke "frivillige" til å forlate overbookede fly hvis ingen melder seg. I 2016 ble 3.765 mennesker tvunget til å forlate overbookede United-flygninger, mens 62.895 forlot flyene frivillig i bytte mot reisegavekort.

Det er imidlertid vanlig å be passasjerer om dette før de går om bord i flyet.

- Det er nødvendig for flyselskaper å overbooke, på grunn av at man erfarer ulike mengder passasjerer som ikke dukker opp på flyvninger. Men vanligvis er det en høyst sofistikert prosess som gjøres på grunnlag av detaljerte statistiske analyser, sier flyekspert John Stricklandet til nyhetsnettstedet CNBC.

Den engelskspråklige ordboken Merriam-Webster sier at nettsøkene på ordet "frivillig" gikk opp med 1.900 prosent mandag.

Ordboken gikk også selv ut på Twitter for å lære flyselskapet en språklig lekse - noe som førte til at en rekke folk på Twitter slengte seg på språkharselas med United Airlines.

United har vært i trøbbel i sosiale medier før. I slutten av mars ble to jenter nektet å gå ombord i et United-fly fordi de hadde på seg tights, som visstnok brøt med kleskoden som gjaldt for billettene deres.

Les også: Gikk amok på flyplass - skyldte på diabetes

Kritikk for PR-språk

United Airlines toppsjef Óscar Muñoz unnskyldte at de måtte "reorganisere" kunder siden passasjeren ikke ville forlate flyet frivillig. Mange har reagert på denne ordbruken.
Enkelte sier de vil "reorganisere" sine reiser vekk fra flyselskapet. Urban Dictionary har laget en definisjon av "reorganisere" som lyder "å banke opp og dra en betalende passasjer av et fly med makt". En kommentator i Esquire mener ordet er på linje med annen flysjargong, og sammenligner med "landing på vann", "som, naturlig nok, betyr flykrasj".

På Twitter, der Muñoz la ut kommentaren, har mange også reagert med ironi og skrevet om flyselskapets slagord, til for eksempel "Vi vil dra deg over hele verden".

Les også: Lufthavndirektøren på Sola vil bli "grønnest" i landet

Aksjekursen raser

Stormen på sosiale medier har også fått økonomiske konsekvenser for selskapet. Tirsdag raste aksjekursen til selskapet United Continental Holdings.

Ifølge tall fra Thomson Reuters gikk aksjekursen ned 3,6 prosent, noe som utgjorde et fall på 800 millioner dollar av selskapets totale markedsverdi.

Kinesere raser

I Kina er både Twitter og en rekke andre lignende tjenester blokkert, men videoen av hendelsen ble delt på Kinas Twitter-lignende tjeneste Sina Weibo, der den har fått over 210 millioner visninger og 100.000 kommentarer i løpet av svært kort tid.
Flere beskriver hendelsen som rasisme og oppfordrer til boikott av flyselskapet, som selv hevder de er ledende på flygninger til Kina.

–Skamløst! Vi kommer aldri til å tilgi dem. Etniske kinesere over hele verden, vær så snille og boikott United Airlines, heter det i en av flere lignende kommentarer.

(©NTB)

Mer fra Dagsavisen