Verden

Rådyr finale

Over 100 millioner amerikanere vil se årets dyreste reklamer i morgen. Og årets finale i amerikansk fotball.

NEW YORK (Dagsavisen): Er det sporten eller reklamen, maten eller selskapet som står i fokus når amerikanerne samles til årets største idrettsbegivenhet i morgen? Svaret: Litt av alt.
Det blir en kamp mellom øst- og vestkysten når New England Patriots fra Boston møter Seattle Seahawks til storkamp i USA. Og selv om det sportslige engasjerer, er det årlig stor oppmerksomhet rundt finalens rådyre reklamefilmer. For en 30 sekunders lang reklamefilm koster hele 35 millioner kroner.

Mye skader

Det er neppe verdt det, ifølge nettstedet Vox, som har regnet på uttelling, prisvekst og det økende antallet seere hver Superbowl.  
Amerikansk fotball har hatt et par vanskelige år. Etter en rekke saker om alvorlige hodeskader hos spillerne, sa selv president Barack Obama at han neppe ville latt sine barn spille på høyt nivå. Ligaen for amerikanske fotball har nå åpnet et kompensasjonsfond for spillere som utvikler hjerneskader, noe en regner med at en tredjedel av dem som spiller aktivt vil slite med etter endt karriere. Det stopper neppe festen søndag.

Dyre billetter

Magasinet The Economist har regnet på mat- og TV-konsum under den årlige begivenheten. I løpet av kampen, som ofte varer opptil fire timer, vil mer enn en halv milliard kyllinger ha måttet bøte med livet for å få vingene dyppet i grillsaus og ranchdressing. Avokadoene som blir brukt til å lage guacamole denne ettermiddagen, vil kunne lage en sti fra Seattle i vest til Boston i øst fire ganger. Ifølge Forbes koster en gjennomsnittlig svartebørsbillett rundt 40.000 kroner. Antallet amerikanere som sier de vil se søndagens finale, er litt høyere enn dem som sier de går i kirken en gang i uka. Så har nå også flere kirker åpnet dørene og skrudd på TV-en under Super Bowl de siste årene.

Mer fra Dagsavisen