I dokumentarprogrammet «Sultbløffen», som TV 2 viser i kveld, blir Egeland og den britiske TV-kanalen BBC beskyldt for å bløffe om en sultkatastrofe i det afrikanske landet Niger, skriver Dagbladet.

Det var sommeren 2005 at BBCs Hilary Andersson rapporterte om en voksende sultkatastrofe i Niger. På en pressekonferanse fortalte Egeland at 1,5 millioner mennesker sultet i landet, og at barn døde av sult. Sultkatastrofen skyldtes ødelagte avlinger som følge av tørke og gresshoppesvermer, sa han.

Men i TV 2s dokumentarprogram hevder en rekke kilder at hungersnøden ikke var større enn normalt, og at det ikke hadde vært ødeleggende gresshoppesvermer i Niger på den tiden.

REAGERER KRAFTIG

Egeland reagerer kraftig på måten TV 2 fremstiller saken.

– Jeg ble invitert av TV 2 til å se dokumentaren, og så begynnelsen av den. Jeg reagerte sterkt på det jeg mener er en totalt feil framstilling av meg og av fakta, som er enkelt å sjekke at stemmer i alle tilgjengelige kilder, sier Egeland.

Egeland forlot TV 2s lokaler i sinne fredag, uten å ha sett filmen ferdig. Han vil ikke gå videre med saken og sier TV 2 får drive på med journalistikken sin som de vil.

– Men TV 2 klarte ikke engang å vise meg programmet skikkelig. Filmen ble blant annet stoppet gjentatte ganger. Da måtte jeg bare gå. Jeg synes det er litt rart at de skal henge ut meg. Jeg var ikke engang i Niger, men holdt bare to pressekonferanser på forespørsel fra hjelpeorganisasjoner, sier Egeland.

– TAR FEIL

Per Christian Magnus er en av de tre som har laget dokumentarprogrammet. Han sier Egeland var svært misfornøyd med intervjuene som ble gjort.

– Vi mener at dokumentaren vår viser at BBC og Jan Egeland tok grunnleggende feil. Det er bare Egeland og BBCs reporter som fortsatt mener det var en sultkatastrofe, sier Magnus.

Egeland står fast på at all informasjon som ble gitt om sultkatastrofen er korrekt.

– Når TV 2 framstiller det som om jeg overdrev, er det hundre prosent galt. Jeg står ved hvert ord. Hvorvidt Leger Uten Grenser og BBC overdrev, får de stå for, sier Egeland.

Egeland sier Leger Uten Grenser sendte en delegasjon til hans kontor i New York for å klage på at FN gjorde for lite med sultkatastrofen.

Ifølge Dagbladet skal BBC ha forsøkt å stanse TV 2s program. BBCs avviser at det ikke var dekning for saken, og kanalen stiller seg bak sin reporter. (©NTB)