Dag Mejdell (54)

Konsernsjef i Posten Norge

Legger ned 149 postkontor

Hvorfor er det nødvendig å legge ned ytterligere 149 postkontor?

- Bruken av postkontoret har endret seg kraftig de siste årene fordi vi sender færre brev og ikke lenger går på postkontoret for å betale regninger eller ta ut penger. Post i Butikk er et tilbud som godt dekker de flestes behov for posttjenester.

Hvor mange postkontor blir det igjen etter dette?

- Det blir 30 postkontor. Alle fylker får minst ett postkontor.

Vil mange miste jobben eller vil dere klare å nedbemanne uten oppsigelser?

- Nærmere 1.000 ansatte arbeider på postkontorene som er berørt. Posten vil i samarbeid med fagforeningene arbeide hardt for å finne nye jobber eller andre løsninger for alle.

Skjer den samme utviklingen i andre land, eller er Norge i en særstilling?

- Dette er en utvikling vi ser i de fleste land. I noen land er det ikke lenger tradisjonelle postkontor.

Tror du folk kommer til å savne postkontoret sitt?

- Post i Butikk er et fullgodt alternativ for de aller fleste, og kundene blir mer og mer tilfreds med tilbudet. Ikke minst setter mange pris på lange åpningstider.

Venter flere store omveltninger for Posten?

- Bruken av posttjenester vil fortsette å gå ned. Samtidig øker netthandelen, og dette gir flere pakker som Posten skal levere ut.

I hvilken butikkjede skal du hente din egen post?

- Jeg henter mine pakker i en Joker-butikk, og det går helt fint.

Hvilken bok har betydd mest 
for deg?

- I min jobb blir det ikke så mye tid til å lese bøker, så derfor går det mest i krim når åpningen er der. Johan Falkberget er imidlertid en av de forfatterne jeg setter høyt.

Hva gjør deg lykkelig?

- Det viktigste for meg er at de rundt meg har det bra, særlig min nærmeste familie.

Hvem var din barndomshelt?

- Jeg kan vel ikke si noe annet enn postmannen?

Hva misliker du mest med deg selv?

- Alt det jeg ikke har tid til å gjøre! Det er alltid mye jeg ser at jeg burde ha gjort eller har lyst til å gjøre både på jobben og i fritiden.

Hva gjør du når du skeier ut?

- Da setter jeg meg på et fly sammen med kona og skrur av mobiltelefonen. Flyet bør helst gå til et sted som er passe langt borte fra hverdagen, og som byr på kulturopplevelser og god mat og drikke.

Hva er du villig til å gå i 
demonstrasjonstog for?

- Det har jeg til gode. Jeg tror nødvendige endringer stort sett oppnås på andre måter.

Er det noe du angrer på?

- Jeg reflekterer nok alltid over det hvis fasiten viser seg å være annerledes enn beslutningen, men jeg er mer opptatt av å se framover og konsentrerer meg heller om det.

Hvem ville du helst stått fast 
i heisen med?

- Forrige gang jeg satt fast i heisen var i en stappfull heis i Posthuset sammen med mange kolleger. Det var hyggelig det og med en passe dose av galgenhumor. I disse eurokrisetider måtte det vært interessant å få en prat med Angela Merkel.

tor.sandberg@dagsavisen.no