Stavanger

Wirak tar jernbanegrep

Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) ber om møte med Jernbaneverket om nye togstopp i Sandnes. Men flere holdeplasser sitter langt inne hos Jernbaneverket.

I et brev fra Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) til Jernbaneverket ønsker Wirak å ha et drøftingsmøte for å diskutere muligheten for flere togstopp i Sandnes. Han vil møtes før sommeren.

– Det er helt klart plass til et stopp langs Lura-strekket, sier Wirak til RA.

Argumentene hans

«Mellom sentrum og Gausel er det ingen stasjoner i dag. En avstand på cirka seks kilometer. Til sammenligning har de andre tre stasjonene mellom Gausel og Stavanger en gjennomsnittsavstand på cirka 2,25 kilometer», skriver ordføreren i brevet.

– Ingen stopp mellom Ruten og Gausel. Det er et veldig langt strekk. På Lura er det befolkningsgrunnlag, mange bedrifter er etablert der og mer utbygging kommer også etter hvert. Lura er også et punkt for Forus-pendlere og et oppkoblingspunkt til bussveien, sier han.

Wirak nevner viktigheten med å koble jernbanen opp mot flyplassen, UiS, Ullandhaug-sykehuset og kjøpesenteret Kvadrat på Lura.

Får MDG-ros

RA har tidligere skrevet om Sandnes´ ønske om flere togstopp. Gjenåpning av nedlagte stasjoner på Forus og i Luravika frontes av Erlend Kristensen (MDG), som også kritiserte det politiske flertallet i Sandnes for å ikke «være mer på» Jernbaneverket.

Nå er han glad for ordførerens toginitiativ.

– Veldig positivt. Flott at ordføreren følger opp innspillet fra MDG. Dette tror jeg hele bystyret er enige om, sier Kristensen, som ikke tror brevet hadde blitt sendt uten MDGs innspill.

– Nei, jeg tror ikke det. Det er viktig at vi opposisjonspolitikere rører litt i grøten. Det fører ofte til belysning av viktige saker, svarer Kristensen.

Flere stopp sitter langt inne

Optimismen er ikke like stor i Jernbaneverket.

Jernbaneverket vil treffe Wirak før ferien, men sier nja til flere stopp.

Lars Christian Stendal, strategidirektør sør/vest i Jernbaneverket, synes ordfører Stanley Wirak (Ap) kommer med et «ok innspill», men hvor realistisk det er med flere Sandnes-stopp?

– Å bygge nye stasjoner sitter generelt langt inne, sier Stendal og forklarer hvorfor.

– Det koster mye, pluss/minus 200 millioner kroner, avhengig av hvor kompleks stoppet skal være. Flere stopp betyr økt reisetid. Jærbanen dekker mer enn bare Sandnes. Det er reisende fra Stavanger til Egersund. Disse etterspør et raskt togtilbud, sier Stendal, som mener det hele koker ned til en avveining mellom det å komme fort fram og god dekningsgrad og være nær der folk bor og jobber, og hvordan jernbanen er koblet opp mot det øvrige kollektivnettet i regionen, sier Stendal.

Mer fra Dagsavisen