Stavanger

Vil ha togstasjoner på Forus og Lura

Erlend Kristensen (MDG) mener det er på høy tid med togstopp på Forus og Lura – og egne sykkelvogner på Jærbanen.

Bilde 1 av 5

– Det hjelper lite å bygge langs Jærbanen dersom toget ikke stopper for å plukke opp passasjerer. Toget anses som «Formel 1» innen kollektivtransport, men det nytter ikke å ha et tog med høy fart og god komfort når det ikke stopper for å ta opp folk som bor langs Gandsfjorden i Sandnes, sier Erlend Kristensen til RA.

Mens det på Stavanger-siden av Jærbanen er flere stopp med en kilometers avstand, er det ingen togstasjoner fra Gausel til Sandnes sentrum. Ifølge Kristensen er det 5,5 kilometer mellom Gausel og stasjonen på Ruten.

Nye eller gjenåpne gamle

MDG-politikeren foreslår en stasjon på Lura.

– Man kan bygge en ny stasjon, eller gjenåpne de gamle stasjonene i Strandgata og Luravika som ble nedlagt på 1960-tallet, forklarer Kristensen.

Han vil også åpne den gamle togstasjonen på Forus. Begge togstoppene kan knyttes opp mot bussveien og bolig- og næringsområder på Forus.

I Sandnes bystyre kommende mandag fremmer Kristensen en interpellasjon hvor han ber at bystyret i Sandnes skal be Jernbaneverket og NSB om en utredning om mulighetene.

LES OGSÅ: Jærbanen:95 prosent punktlighet

Egne sykkelvogner

Kristensen foreslår også å ombygge togvogner til sykkelvogner med klappstoler.

– Da får man straks et mye større kundegrunnlag. Da blir det plutselig mer aktuelt å ta toget for flere, sier han.

Togstoppsaken er ikke ukjent i Sandnes.

– Vi vet det er gjort forsøk tidligere for å få et stoppested i Luravika, men Jernbaneverket har ikke ønsket dette. Begrunnelsen var at flere stopp vil redusere reisetiden mellom Egersund og Stavanger. Jeg tror ikke at passasjerer fra Jæren vil velge bort toget på grunn av noen flere stopp. Gevinsten er at innbyggerne i Sandnes får et bedre togtilbud. Det burde veie tyngre, mener Kristensen.

LES OGSÅ: - Sykkel på tog løser transportfloken

– Vi gjorde en tabbe

Stanley Wirak angrer på at Sandnes ikke presset mer på for flere togstopp da dobbeltsporet kom.

– Vi har jobbet for flere stopp i flere omganger, i Luravika og i forbindelse med Gandsfjord bro, sier Sandnes-ordfører Wirak.

– Tabben vi gjorde var at vi ikke presset nok på for flere stopp da dobbeltsporet ble bygget. Den gang mente Jernbaneverket at det ikke var beint nok ved Lura, men det er tull. Her burde vi ikke gitt oss. «Alle» er for flere stopp, men tiden for den kampen er når bussveien kommer, sier Wirak.

Jernbaneverket ser på Forus

I forbindelse med utbyggingen av Forus øst ser Jernbaneverket på muligheten til å knytte Jærbanen opp mot Forus.

– Det pågår et arbeid i forbindelse med kommunedelplan for Forus øst. Her ser vi litt på koblingen med Jærbanen og Forus. Men hva som kommer ut av det, vet jeg ikke, sier Lars Christian Stendal, regional direktør for strategi og 
samfunn i Jernbaneverket, til RA.

Kommunalstyret for byutvikling i Stavanger er også for gjenåpning av togstasjonen på Forus.

LES OGSÅ: Fylkessamferdselssjefen: Skeptisk til Forus-jernbane

4000 boliger på Forus øst: – Forus stasjon er kjempeviktig

– Det kommer 4000 nye boliger i Forus øst. Den gamle Forus-stasjonen er kjempeviktig, sier Kari Raustein (Frp), leder for kommunalstyret for byutvikling i Stavanger.

Mandag denne uken, i forbindelse med kommunalstyrets behandling av interkommunal kommunedelplan for Forus, var utvalget enstemmig enige om en etablering av en togstasjon på Forus eller i Lura-området.

– Det er positivt om vi er samstemte med Sandnes her. Jeg synes det er utrolig at det ikke er et eneste togstopp mellom Gausel og Sandnes sentrum. Det heter lokaltog, men det er ikke mye lokaltog om det er så langt mellom stoppene, mener Raustein.

Hun er positiv til å gjenåpne gamle Forus stasjon, eller bygge en ny stasjon.

LES OGSÅ: Jernbane til Forus og Ullandhaug:Lanserer ny kollektivløsning

– Handler om å utnytte bussveien

Raustein tror mange vil være positive til flere stasjoner.

– Vi må se på mulighetene, og jeg er sikker på at dette lar seg gjøre, sier hun.

– Dette handler ikke bare om tog. En ny togstasjon i dette området handler også om å utnytte bussveien så godt vi kan, legger Raustein til overfor RA.

Forus øst strekker seg fra travbanen til Gandsfjorden, fra Gausel til Lura. Hovedområdet ligger i Stavanger kommune og er over 1000 mål stort.

Mer fra Dagsavisen