Sport

Vikings glemte milliontabbe

Prosjektet «Connected League», med super-wifi og andre nettløsninger, har utviklet seg til et pengesluk for Viking. Klubben jobber nå på spreng for å få endret leverandøravtalen.

Av Erik Sergio Auklend

I 2014 inngikk Viking en pilotavtale som involverte Norsk Toppfotball, det amerikanske nettløsningsselskapet Cisco, og deres underleverandør i Norge, Datametrix.

Med stor fanfare gikk klubben ut og lovet trådløse løsninger på Viking stadion, som bare fantes hos storklubber som Real Madrid og Manchester City.

LES OGSÅ: Slik skal Viking skape stadionstemning

Innebakt i avtalen lå store muligheter i publikumsopplevelsen på stadion, og også potensielle sponsorinntekter, alt via folks mobiltelefoner.

I følge årsberetningen til Viking ASA (nå AS) fra 2014 investerte ASA 16,9 millioner kroner i prosjektet, der 13,2 millioner var «finansiert med kreditt fra utstyrsleverandør», altså Datametrix og Cisco.

Disse hadde også forpliktet seg til sponsoravtaler med Viking verdt 7,6 millioner kroner over flere år, ifølge ASAs beretning.

Vurderer alle muligheter

Under tirsdagens presentasjon av Vikings halvårsregnskap bekreftet daglig leder i Viking, Eirik W. Henningsen, at klubben nå revurderer «Connected League».

Avtalen er blitt for kostbar for en slunken klubbkasse.

– Vi vurderer alle mulige kostnadsbesparende tiltak. Vi ser videre på «Connected League». Tidligere forlenget vi denne avtalen med blant annet Cisco, men vi er i en situasjon hvor vi vurderer alt av avtaler for å se hva som er mulig å få til, sier Henningsen til RA.

Tidligere styreleder i Viking, Charlie Granfelt, innrømmet så tidlig som i 2015 at «Connected League» ikke hadde gitt ønsket avkastning.

LES OGSÅ: Viking i økonomisk rød sone

– Dette har ikke vært vårt sterkeste bein å stå på og vi må vurdere hvor bra dette er. Jeg vil ikke felle noen dom over hvor smart det var. Det må framtiden vise. Men med dagens klima, og forutsetninger, hadde vi ikke tatt avgjørelsen om å gjøre dette, sa Granfelt i mai 2015.

Langvarig pengesluk

Leasingavtalen ble, av NTF, etter hvert forlenget til å gjelde for syv år fra 2015.

Viking fikk rollen som en av få, og etter hvert den eneste, pilotklubben i prosjektet. Vikings avtale gjelder for fem år, altså til 2020.

Det er tydelig at Viking ikke føler at de har fått igjen for utleggene i avtalen.

– I 2015 gjorde vi et regnestykke på avtalen, der vi fant ut at her kunne vi få et betydelig mersalg gjennom de mulighetene som «Connected League» har. Det er likevel viktig å gå gjennom avtalen nå, i den situasjonen klubben er i, fordi det er snakk om betydelige summer ut hvert år, sier Henningsen.

– Betyr det du sier nå at dere vil ut av avtalen med Cisco?

– Jeg vil ikke si det slik, men vi ser på hvordan vi kan redusere driftskostnadene våre, sier Henningsen, som ikke vil kommentere hvilke summer Viking bruker på systemet årlig.

Viking vil nå vurdere om det ligger foreløpig ubrukte muligheter for sponsor- og publikumsinntekter gjennom «Connected League».

Ser man for eksempel på Arsenal-kampen, hvor Emirates kjøpte seg inn på størsteparten av de digitale reklameflatene på stadion, er det tydelig at det ligger et potensial i sponsormarkedet her.

– Det ligger en verdi i å ha et wifi-system på stadion, i tillegg til lystavler og videoskjermer. Det er med på å genere inntekter til klubben, men vi må se på helheten, sier Henningsen.

– Vi har en god dialog gående med NTF om hva som er mulig å få til. Jeg fikk god respons da jeg tok kontakt med NTF, og prosessen er i gang, sier den daglige lederen.

LSK: – Altfor dyrt for oss

Daglig leder og markedsdirektør i Lillestrøm, Robert Lauritsen, forteller til RA at klubben ble kontaktet av NTF om å delta i pilotfasen av «Connected League».

LSK takket nei.

– For oss ble de totale finansielle rammene rundt prosjektet for kostbare for oss, sier Lauritsen.

– Hvilke utlegg var det snakk om?

– Det var snakk om mellom fem og åtte millioner kroner i investeringsmidler, samt et sted mellom en og et par millioner kroner årlig i drift, sier Lauritsen.

– Vi har lyst til å få publikum tilbake til Åråsen, akkurat som Viking vil ha dem tilbake til sin stadion. Vi ønsket derimot ikke å forplikte oss til et såpass kostbart prosjekt, i den økonomiske posisjonen vi var og er i. Da får andre gå foran, og LSK kan henge seg på etter hvert, sier Lauritsen.

RBK snudde

Men det stopper ikke der. Rosenborg sa i første omgang ja til å være pilotklubb for «Connected League».

Så snudde RBK.

– Etter å ha revurdert de økonomiske kalkylene for prosjektet, så vi for lite kortsiktig og langsiktig gevinst ved å delta i prosjektet. Vi kunne ikke risikere å gå inn med det som for oss hadde blitt minst 10 millioner kroner, når vi ikke visste mer om utfallet, sier daglig leder og arrangementssjef i RBK, Tove Moe Dyrhaug.

– Det var for mye usikkerhet rundt prosjektet. Sikkert kjekt å ha, men vi så ikke på det som en mulig inngang til mer publikum på stadion, sier hun.

NTF: – Jobber for å finne løsninger

Mediesjef i Norsk Toppfotball, Thomas Torjusen, bekrefter at Viking har tatt kontakt med NTF angående avtalen.

– Prosjektet er del av «Connected League», hvor alle klubber i Norge har mulighet til å delta. Viking har en forpliktelse overfor innkjøpte løsninger, som gjelder for fem år, sier Torjusen til RA.

– Nå er det slik at Vikings økonomiske situasjon gjør at de ønsker å komme i dialog med oss angående flere ting, deriblant «Connected League». Der ønsker vi å bistå så godt vi kan, og vi jobber med å finne løsninger – både inntektsskapende og kostnadsreduserende. Klubben har i den forbindelse forhørt seg med oss når det gjelder hvilke forpliktelser og muligheter som ligger i avtalen med oss, sier Torjusen.

Totalt har NTF investert om lag 20 millioner kroner i prosjektet i sentrale komponenter og arkitektur, som også var i bruk under landskampen mellom Norge og Tyskland på Ullevaal stadion søndag kveld.

Mer fra Dagsavisen