Stavanger

Nå får kulverten ved Mosvatnet tak

For at monteringen av takbjelkene skal skje så effektivt som mulig, må nordgående felt på motorveien stenges.

Bilde 1 av 2

Følg RA på

og

Bilistene som skal nordover må belage seg på omkjøring via Tjensvollkrysset i en ukes tid, i hvert fall om natten. Monteringsarbeidet starter 9. mai og skjer fra klokken 18.00 til klokken 06.00 hver natt den kommende uken. Tar arbeidet lengre tid enn planlagt, kan det bli nattestengt også uken etter.

– Det er selvsagt dumt at vi må legge om trafikken på kveldstid, men vi har klart å finne en løsning som gjør at vi kan kombinere arbeidet med kulvert og tunnel, og som gjør at det hele kan bygges raskere, sier prosjektleder Gunnar Eiterjord, glad for at byens innbyggere dermed skånes for det som kunne blitt en mye lengre anleggsperiode.

Ryfast og Eiganestunnelen er i rute. Per i dag er 800–900 folk i arbeid på alle kontraktene. Framdriftsplanen følges og alt skal stå ferdig i løpet av 2019. Men noen eksakt dato for åpning er det for tidlig å sette ennå. Etter ferdigstillelse kommer en periode med testing, før bilistene kan ta det nye vei- og tunnelnettet i bruk.

LES OGSÅ: Ryfast og Eiganestunnelen er i rute

Fyller ut

Når betongbjelkene er plassert oppå de allerede støpte fundamentene, skal tverrbjelker og forskaling på plass. I neste fase starter utfyllingen.
– Vi klarer heldigvis å forme terrenget uten at vi trenger å fylle ut verken andedammen eller deler av Mosvatnet, forklarer Eiterjord.
Det skåner dyrelivet.
– Både Mosvatnet og andedammen er sårbare områder, blant annet er det mange fugler som hekker her.
Også den nye sykkelstamveien skal gå på innsiden av kulverten, parallelt med biltrafikken.

LES OGSÅ: Rogfast ferdig regulert i februar

Grønt tak

Kulvert og fylling kan være ferdig allerede i 2. kvartal 2017.
– Men jeg tviler på at kulverten kan åpnes før resten av anlegget, sier Eiterjord og legger til at det er Stavanger kommune som skal stå for opparbeidingen av det nye parkanlegget som kommer på taket av kulverten.

LES OGSÅ: Ny avkjøring på motorveien

– Utfordrende overgang

Stavanger kommune blir eier av kulverten. Det er de som skal stå for beplantningen.

Med et drøye 5000 kvadratmeter stort nytt friområde, åpner det seg muligheter for Stavanger kommunes avdeling for park og vei. Men det er også en del begrensninger for hva som kan vokse på en kulvert.

– Under planleggingen måtte vi selvsagt se til den allerede eksisterende vegetasjonen på begge sider. Vi må også tenke på størrelsen på beplantningen – man kan ikke ha store trær oppå en kulvert, forklarer Hilde Uberg, arkitekt i Park og vei.

Grøntplanen ble lagt fram for miljø- og utbyggingspolitikerne i april.

– Kulverten ligger i grenselandet mellom by og natur. Å skape en god overgang fra skogen på den ene siden til naturområdet Mosvatnet på den andre, har vært utfordrende, sier Uberg.

Mer fra Dagsavisen