Stavanger

Luftfartstilsynet mener sikkerheten er god etter første dødsulykke på 19 år

Verken Luftfartstilsynet eller SAFE har noen betenkeligheter vedrørende helikoptersikkerheten på norsk kontinentalsokkel, men SAFE-lederen mener sikkerheten kan svekkes ved å tillate andre land å kontrollere vedlikeholdsrutinene.

Følg RA på Facebook og Twitter!

Pressekontakt Tor Iversen i Luftfartstilsynet sier at deres vurdering av helikoptersikkerheten ikke har endret seg.

– Offshorevirksomheten i Norge på norsk sektor har en svært lang og god sikkerhetsstatistikk. Det er 19 år siden vi hadde en fatal ulykke, og 14 år siden vi hadde en ulykke. Det unike samarbeidet mellom arbeidstakere, industrien, operatørene og myndighetene har gitt gode resultater i Norge, sier Iversen til RA.

LES OGSÅ: Kan plattformarbeiderne transporteres ut med båt?

– Den norske sikkerhetsstatistikken er enestående

Han mener det samarbeidet og utviklingen av felles standarder og rutiner har vært avgjørende for den gode sikkerheten.

– Det å fly generelt, både med fly og helikopter er statistisk sett veldig sikkert, men jeg har full forståelse for at folk blir bekymret når sånne ulykker skjer. Vi har vært skånet for ulykker lenge, nettopp på grunn av at arbeidet med sikkerheten har vært så bra over så lang tid, sier Iversen.

Også Anders Røsok, leder i samarbeidsforumet for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel, synes sikkerheten for oljearbeiderne er veldig god.

– Den norske sikkerhetsstatistikken er egentlig enestående. Det skyldes i stor grad den norske samarbeidsmodellen, som gjør at det er like trygt å fly med helikopter som å benytte seg av øvrig transport. Det samarbeidsforumet har uttrykt bekymring for er inntoget av utenlandske operatører på norsk kontinentalsokkel sett i lys av det nye regelverket, sier han.

LES OGSÅ: – Vi tenker mest på de der hjemme

Skeptiske til nytt regelverk

Det er også hovedbekymringen til SAFE-leder Hilde-Marit Rysst, som påpeker at mange andre land ikke er i nærheten av å ha den sikkerhetsstatistikken som det Norge kan vise til.

– Den opplevde sikkerheten på norsk sokkel er veldig god, men vi ser på engelsk sektor at det har skjedd flere ulykker og uhell de senere årene der. I Norge har vi et annet vedlikeholds- og sikkerhetsregime, i tillegg til at vi har fagforbund og tillitsvalgte som har en hånd på rattet. Summen av det er at vi oppnår bedre sikkerhetsresultater, sier hun.

Oljearbeidernes fagforening jobber mot at et nytt regelverk skal bli tredd ned over hodet på dem som jobber i Nordsjøen.

– Det at det nye regelverket er utarbeidet av land med dårligere sikkerhetsstatistikk enn Norge gjør oss ikke veldig positive. Åpnes det opp for utenlandske aktører uten kjennskap til Nordsjøen kan det gi dårligere sikkerhet, sier hun.

LES OGSÅ: SAFE-leder: – Ønsker ikke disse helikoptrene

Roper varsku

SAFE-lederen roper også varsku når hun hører om utsettelser av vedlikehold, og det evige jaget om besparelser.

– Forslaget om å kutte ned sikkerhetstiden til en halvtime mellom flyginger får meg til å sette spørsmålstegn om det foreslås å kutte ned på sikkerhetssjekken eller om de som sjekker bare skal jobbe raskere. En endring over tid der alt skal gå raskere og strikken bare strekkes mer og mer kan vi ikke ha, sier Rysst.

Alle er imidlertid klare på at det viktigste nå er å få klarhet i hva årsaken til ulykken er.

– Det er tragisk når sånne ulykker skjer, men før havarikommisjonen finner ut av hva som har skjedd kan vi ikke endre på rutinene eller regelverket. Det er viktig at de får gjøre sin jobb i fred, også slik at vi kan forbedre sikkerheten ut fra det de kommer fram til, sier Iversen.

LES OGSÅ: Fagforening slår alarm om Statoils helikopteravtaler

Mer fra Dagsavisen