Stavanger

Kan arbeiderne fraktes ut med båt?

Både etter helikopterulykkene i 1977/78 og i 1997 kom debatten om hvor trygg helikoptertransporten i Nordsjøen er. Er det et alternativ å frakte folk med båt?

– Alternative transportformer ble vurdert ganske inngående i 70- og 80-årene, og man kom til konklusjonen at båttransport medførte større risiko blant annet på grunn av lengre reisetid, sier Jan Petter Helgesen, tidligere journalist i Stavanger Aftenblad. Han viet mesteparten av yrkeskarrieren til saker som omhandlet luftfart og sikkerhet.

LES OGSÅ: Fagforening slår alarm om Statoils helikopteravtaler

– Man kan like det eller ei, men vi må nok erkjenne at helikoptertransport er det minst risikofylte alternativet – selv om det altså gikk fryktelig galt denne gangen, sier Helgesen til RA.

– Ikke overbevist

Ketil Karlsen, leder for Europakontoret til Industri og Energi, deler dette synet.

LES OGSÅ: – Vi tenker mest på de der hjemme

– De fleste i bransjen vil nok være uhyre skeptiske til båttransport. Både hurtigbåt og ubåt har vært foreslått, men slik jeg ser det finnes det ikke noe reelle alternativer til helikopter, sier Karlsen til RA.

Han jobbet tidligere som fagsjef for HMS offshore og har i etterkant av helikopterstyrten uttrykt seg kritisk til kostnadskuttene man ser i oljenæringen.

Han mener kuttene svekker sikkerheten.

– Vi ser et hylekor fra enkelte, nå sist fra Eivind Reiten. Han vil ha oss ned i lønn, og han vil ha sikkerhetsnivået ned til det som er på britisk sokkel – et nivå som er under vårt, sier Karlsen og fortsetter:

– Kuttene har en konsekvens. Det kan i verste fall ta liv, avslutter han.

LES OGSÅ: – Ønsker ikke disse helikoptrene

Oljehistoriker ved UiS, Marie Smith-Solbakken, kommenterte følgende om helikoptersikkerhet da hun lørdag skrev dette på Facebook: «VG melder om at helikopteret som havarerte i går hadde fått utsatt service først med 100 timer og så med ytterligere 100 timer. Det er rimelig å reise spørsmål om ulykken kunne ha vært unngått om de vanlige serviceintervallene hadde vært utført.»

– Innen en så sikkerhetskritisk bransje som dette, er man avhengig av at inspeksjonsprogram følges til punkt og prikke. Oppsatt inspeksjonsprogram er ufravikelig, sier hun, og ser gjerne at debatten om båttransport kommer opp igjen.

Ønsker utredning

– Hvorfor ikke utrede muligheten for hurtigbåter og ramper? Vi trenger en skikkelig og ærlig debatt om båtalternativet, sier Smith-Solbakken.

LES OGSÅ: CHC Helicopter: Ulykkeshelikopteret sendte ikke ut nødmelding

– Vi bør få på plass en utredning om hva båttransport vil bety, både når det gjelder tekniske løsninger og infrastruktur. Man bør også kartlegge hva båt- eller helikoptertransport betyr for den enkeltes arbeidssituasjon, avslutter hun.

LES OGSÅ: Navn på alle de omkomne i Sotra-ulykken frigitt

Mer fra Dagsavisen