Stavanger

Jubler for digitaleksamen

Prorektor ved UiS, Dag Husebø, mener digital eksamen med medbrakt PC må satses på framfor å bygge nye datarom. Student Erica Moe jubler over forslaget.

Bilde 1 av 2

Av: Eigil Kloster Osmundsen

– Da får jeg endelig muligheten til å skrive eksamensbesvarelsen min på maskin istedenfor å skrive for hånd, sier Erica Moe.

Hun studerer hotelledelse ved Norsk hotellhøgskole ved Universitetet i Stavanger, og påpeker at det er mange ulemper ved den tradisjonelle eksamensformen.
– Jeg føler ikke at jeg får svart like utfyllende som jeg kunne ha gjort ved en digital eksamen, enkelt og greit fordi det går mye tregere å skrive for hånd. Når du skriver på maskin er det lett å legge til utdypninger i besvarelsen når alle oppgaver er besvart, sier Moe videre.

Hun påpeker at dagens generasjon sjelden skriver for hånd til vanlig, noe som kan gjøre jobben til sensorene betydelig vanskeligere ved håndskrevne besvarelser.

Digital eksamen

Digital eksamen vil si at studenten skriver og leverer på en datamaskin.

UiS har nylig innført BYOD (Bring your own device) ved digitale eksamener.

Her kan enkeltpersonen ta med seg sin egen maskin og kobler seg til en sikker tilkobling, slik at vedkommende ikke har tilgang til egne filer og internett under selve eksamenen.

– Kan eksamen med medbrakt PC kan øke risikoen for juks?

– Det kan i prinsippet øke risikoen for fusk, men systemene har nok tilstrekkelig sikkerhet. Dersom dette mot formodning blir et problem, kan UiS sørge for bedre sikkerhet eller mer overvåking av dem som avlegger eksamen, sier Moe.

– Fusk blir ikke problem

Dag Husebø, prorektor ved UiS, tror ikke den nye ordningen vil føre til mer fusk.

– Det kan godt hende at det ved enkelte eksamener er mer fornuftig å gjennomføre eksamenen med penn og papir, men sikkerheten er per dags dato god nok til at også de mest IT-kompetente studentene skal kunne avlegge digital eksamen med medbrakt datamaskin uten å kunne lure seg ut av den sikre tilkoblingen for å få tilgang til internett og egne filer, sier han.

Husebø påpeker videre at målet ikke er å digitalisere tradisjonelle eksamener fordi de skal bli bedre, men at universitetet skal bli flinkere til å vurdere studentene sine.

– Det gjelder å søke andre former for vurderinger og nye eksamensformer. Jeg håper dette utfordrer måten vi tenker gjennomføring av eksamener på, og det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg, sier han.

Bjarte Hoem, konstituert utdanningsdirektør ved UiS, informerer om at digitale eksamensformer på sikt skal bli normalordningen.

– Dette er et bedre alternativ. Ikke alle kan skrive like godt for hånd. Innleveringer og hjemmeeksamener bevarer også kravet om anonymitet i større grad. Når en eksamen er over kan alle besvarelsene gå rett til sensor istedenfor å sende store mengder papirer til ulike sensorer, sier Hoem.

Satser på BYOD

– Når det blir nok rom med tilstrekkelige mengder strømforsyninger og nettverkstilkoblinger er BYOD veien å gå videre. Det er også noe som sektoren er opptatt av. Det er dette vi må satse på, ikke å bygge nye datarom og sette opp flere hundre nye maskiner, sier Husebø.

Han legger til at det at studentene skriver en lengre besvarelse på kortere tid kan føre til redusert eksamenstid.

– Muligheten til å skrive hurtig og til å disponere og redigere besvarelsen i større grad gjør at eksamenstiden eventuelt kan reduseres fra fem til fire timer, sier Husebø.

Kommet tidligere

Student Erica Moe mener at betenkningstiden er den samme om du skriver på PC eller for hånd, og er ikke enig med Husebø.

– Redusert eksamenstid kan føre til at fordelen med digital eksamen forsvinner. Jeg synes den bør stå uendret. Det er også viktig å ta i betraktning at tiden er lik for alle kandidater. Å kutte fra fem til fire timer vil gjøre eksamenen betraktelig vanskeligere, sier Moe.

Hun synes overgangen til digital eksamen burde ha kommet tidligere.

– På denne måten får vi muligheten til å faktisk skrive alt vi har pugget i eksamensperioden, sier hun.

StOr-fornøyd

Leder i studentorganisasjonen StOr ved Universitetet i Stavanger, Anine Klepp, er glad for satsingen.

– Det er veldig gledelig at digital eksamen står i fokus som normalmodell for eksamen, og at teknologien åpner opp for varierte vurderings- og eksamensformer, dette er noe StOr har jobbet for i flere år, sier Klepp til RA, og fortsetter:

– Det er også viktig at det satses på digitalisering i undervisningen, slik at det kan bli større bruk av varierte undervisningmetoder. En større bruk av streaming vil kunne frigjøre tid og ressurser, slik at underviser kan få bedre tid til oppfølging og veiledning av studentene, sier studentlederen.

Følg RA på Facebook og Twitter!

Mer fra Dagsavisen