Stavanger

De frykter kaos og riving av hus

Eierne av Lagårdsveien 133 frykter kaos og ødelagte boforhold når bussveien kommer gjennom skjæringen.

Bilde 1 av 5

Boligene ligger tett på begge sider av Lagårdsveien mellom Strømsbrua og Hillevågtunnelen. Langs denne strekningen har politikerne fattet et prinsippvedtak om midtstilt bussvei i tillegg til annen trafikk.

Geoffrey Pettit og Martha Lima eier Lagårdsveien 133, som ble bygd i 1905, paret kjøpte villaen i 1984.

– Den gangen var det bare to felt og bredt fortau her. Etter hvert kom bussfelt, og vi har sammen med Statens vegvesen forsøkt å få annen atkomst, men det er blitt nedstemt i bystyret. Nå kommer bussveien. Det er synd endringene alltid ser ut til å gå ut over oss, sier Pettit til RA.

Frykter for hus og hage

Han har revet garasjen som sto ved Lagårdsveien, satt opp støyskjerm på egen hånd og bygget innkjørselsvei og biloppstillingsplass til seg og leieboere.

– Til sammen har vi investert rundt 700.000 kroner allerede, sier Pettit.

Han frykter for hage og hus.

– Noen av husene i strøket har stått her i over hundre år. Nå må vi som huseiere få vite hva Vegvesenet og kommunen ønsker å gjøre her, og komme i dialog, sier Pettit.

– Blir kaos

Han mener uansett at det blir umulig å avvikle resten av trafikken uten seks felter når bussveien kommer.

– Jeg er ikke fagmann, men allerede nå står køen helt gjennom Hillevågtunnelen og over Strømsbrua og inn i Storhaugtunnelen i rushtidene. Det spesielle på denne strekningen er at trafikken både i nord-sør-aksen og i øst-vest-aksen, fra Storhaug-siden til Våland, skal gjennom dette området. Det blir kaos, sier Pettit.

Kan ikke svare nå

Delprosjektleder Laila Løkken Christensen-Dreyer i Statens vegvesen opplyser at det per nå er svært vanskelig å si om det må rives hus mellom Strømsbrua og Hillevågtunnelen.

– Det er det dessverre veldig vanskelig å si nå. Det er fire felt på strekningen, så i utgangspunktet kan det la seg gjøre å bygge bussvei uten å rive her, og vi river ikke hus hvis vi ikke må, sier Christensen-Dreyer.

– Samtidig er dette et område der det allerede nå er mye kø, hvordan blir det for bilistene når det bare blir ett bilfelt hver vei?

– Dette er en av de mest utfordrende delstrekningene på bussveien, bekrefter prosjektlederen.

Veiplanleggerne skal analysere trafikkprognoser, køutvikling og kryssløsninger.

– Huseiere kan dessverre komme i en ugrei situasjon i starten av en planprosess. Men: Hvis vi må gå drastisk til verks, så tar vi kontakt med de det gjelder, sier Christensen-Dreyer, og minner om at skriftlige innspill må sendes før fristen 1. november.

Avventer detaljer

Leder i kommunalstyret for byutvikling, Kari Raustein (Frp), opplyser at utvalget la delstrekningen ut på høring i et møte 8. september.

– Vi har ikke sett på detaljene for eksempel ved Lagårdsveien 133. Kan vi unngå riving av hus, så vil vi jo gjøre det, men vi må nok innse at vi ikke kan presse en hel bussvei gjennom Stavanger uten at det ryker hus. Nå må vi vente på høringssvarene, sier Raustein til RA.

Hun minner huseiere om at Statens vegvesen i alle fall har greie erstatningsordninger når hus må rives.

Mer fra Dagsavisen