Tekst: Kristin Frafjord
Mads Gjesdal er blant dem. Han bruker bussen to eller fire ganger daglig og har brukt Kolumbus sin app i ett halvt år. Så langt er han godt fornøyd.
– Den gjør det lett å kjøpe billett. Det er fint at den også kan brukes på nattbuss, sier han.
LES OGSÅ: Slik er din nye busshverdag
Han har ikke hatt problemer med appen, men ser et forbedringspotensial.
– Den burde kunne brukes i offline-modus, så du slipper å bruke mobildata, sier han.
Gjesdal har lagt merke til at færre betaler kontant.
– Det har vel hendt en gang at en eldre dame betalte kontant. De fleste bruker appen eller har kort nå, virker det som, sier han.
Ferske tall
De nyeste tallene fra Kolumbus viser at de hadde 100.000 flere reisende i januar i år sammenlignet med januar i fjor.
– Det viser at det nye billettsystemet fungerer. Vi er godt fornøyd med en økning på 6 prosent i Sandnes og Stavanger, sier direktør i Kolumbus Odd Aksland til RA.
– Tallet på appkjøp stiger for hver dag. De som ikke har smarttelefon skaffer seg busskort, forteller Kolumbus-direktøren. Om bussen holder rutetidene bedre i år enn i fjor finnes det foreløpig ikke tall på.
– Av egen erfaring merker jeg at bussen glir lettere i trafikken nå når folk ikke trenger å dra fram lommeboken for å betale billett, sier Aksland.
Håpet på flere i nord
I bykjernen av Haugesund har Kolumbus forsøkt seg med billetter til 10 kroner. Det har resultert i 20.000 flere reiser.
– Jeg håpet det ville øke mer med prisnedgangen, sier han.
Kolumbus har foreløpig ingen planer om noe lignende i Stavanger og Sandnes.
– Vi kommer til å kjøre en «gratis buss»-kampanje i Sandnes og Stavanger i løpet av året, sier Aksland.
Nøyaktig tidspunkt for kampanjen vil han ikke ut med.
LES OGSÅ: Gratis buss i to uker