Sarpsborg

Under navnet "Mulighetsriket" skal Østfold styrke næringslivet

Østfold fylkeskommunes og Næringsriket Østfolds profileringsprosjekt har fått navn: Mulighetsriket.

Arbeidet med å profilere Østfold skyter fart. Markedsføringen av fylket, byene, stedene, næringslivet og ikke minst menneskene skal nå samles under et nytt, felles navn: Mulighetsriket. Det opplyser fylkeskommunen i en pressemelding mandag.

Prosjektet er tenkt å styrke profileringen av fylket vårt som arbeidsmarked, næringslivsattraktivt og reiselivsdestinasjon med mer. På sikt skal det skape innovasjon, et sterkere næringsliv og flere nye arbeidsplasser.

- Østfold står overfor en spennende tid hvor vi kan vokse betydelig. Dette er et område i Norge med mange muligheter for dem som vil satse. Det skal vi bli flinkere til å fortelle om. Mulighetsriket skal hjelpe oss med det, sier fylkesvaraordfører Siv Henriette Jacobsen, som leder partnerskapet Næringsriket Østfold.

- Håp og framtidstro

Mulighetsriket er en av flere satsinger som er dratt i gang det siste året av fellesskapet Næringsriket Østfold. 21 sentrale institusjoner i Østfold har gått sammen i et partnerskap, der aktørene jobber for å skape vekst og flere arbeidsplasser.

Mulighetsrikets oppgave er å bygge stolthet og å styrke kunnskapen om eget fylke i Østfold. Målet er også å posisjonere Østfold som attraktiv næringsdestinasjon på Østlandet. Det betyr blant annet at det offentlige må være et godt og servicevennlig vertskap for næringslivet, og at Østfold framstår som arbeidsattraktivt for ungdom.

Mulighetsriket er også etablert med egen nettside, mulighetsriket.no og er til stede i sosiale, digitale kanaler som Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram.

- Navnet uttrykker håp og framtidstro. Nå skal vi østfoldinger bli enda flinkere til å fortelle om alt vi får til og alt som er mulig, sier prosjektleder Roy Freddy Andersen i Mulighetsriket.

Krefter som finnes i Østfold

Østfold fylkeskommune, bykommunene, NHO, LO, NAV, Fylkesmannen, Høgskolen i Østfold, Innovasjon Norge, Forskningsrådet, Bondelaget, mange av fylkets næringsforeninger og andre er med på satsingen.

Før sommeren bevilget nærings- og kulturkomiteen i Østfold fylkeskommune inntil fire millioner kroner til Mulighetsriket for to år. Bevilgningen forutsetter at andre aktører bidrar med samme beløp. Pengene skal i første rekke gå til markedsføringstiltak og tiltak for å styrke kunnskapen om og kjennskapen til Østfold.

Kommunikasjonsbyrået Dinamo har ledet prosessen med å skape navn, kommunikasjon og grafisk profil for prosjektet. Simen Grankel er kreativ leder i Dinamo, og har sammen med kreatør Henrik Berg Slang og designer Anna Ducros utviklet løsningen:

– Da vi begynte å jobbe med dette, la vi raskt merke til de mange kreftene som finnes i Østfold. Omstillingskraft, tankekraft, arbeidskraft, innovasjonskraft, værekraft. Logosymbolet til Mulighetsriket skal symbolisere all kraften og energien som finnes i regionen. I tillegg til å spille på kraften i regionen, står symbolet for samspill, nettverk og samarbeid. Flere enheter møtes, spiller på lag og skaper noe – akkurat som Mulighetsriket, sier Grankel.

Mer fra Dagsavisen