Sarpsborg

Østlandet samlet om InterCity-krav

Fylkeskommunene på Østlandet står samlet i sitt fortsatte krav om at Intercity-triangelet bør bygges fullt ut.

- For Østfolds og nasjonens del er det viktig at man bygger helt til Halden, siden Østfoldbanen ikke stopper der, men fortsetter videre nedover til kontinentet. Strekningen mellom Halden og Kornsjø må planlegges, og samarbeidet med Sverige om "missing link" mellom grensen og Trollhättan må ha fullt trøkk, sier fylkesordfører Ole Haabeth i Østfold i en pressemelding.

Bred enighet

Fylkeskommunene på Østlandet har i mange år stått sammen i kravet om full Intercity-utbygging med dobbeltspor til Halden, Lillehammer og Skien. Da de statlige transportetatene og Avinor 29. februar i år leverte plangrunnlaget for regjeringens arbeid med Nasjonal transportplan (NTP) for 2018-2029, ble det skapt ny usikkerhet om ytre Intercity.

På et møte mandag, mellom et 20-talls stortingspolitikere, fylkesordførere og ordførere på Østlandet, var det bred enighet om at Intercity-prosjektet er det viktigste samferdselsprosjektet i hele Norge.

Nasjonal betydning

- Full utbygging av Intercity med dobbeltspor er en satsning med nasjonal betydning. Dette er muligheten til å sette gods- og passasjertrafikken på skinner, knytte landsdeler sammen og gi hele Norge en grønn rute til resten av Europa. Utbygging kun av det indre triangelet vil kunne forsterke sentraliseringen mot Oslo. Dobbeltspor til Halden, Lillehammer og Skien vil derimot sikre en mer balansert utvikling i hele regionen, sier Roger Ryberg, fylkesordfører i Buskerud og leder av Østlandssamarbeidets kontaktutvalg.

Ole Haabeth oppsummerer møtet med stortingspolitikerne på denne måten:

- Fylkeskommunene på Østlandet har i mange år jobbet for full Intercity-utbygging.  Det er derfor gledelig å registrere at prosjektet også har bred støtte på Stortinget. Fylkeskommunene på Østlandet krever nå at Intercity-prosjektet prioriteres og at det i NTP 2018-2029 vil bli satt av nødvendige ressurser, slik at Intercity-utbyggingen kan ferdigstilles innen 2030.

Østlandssamarbeidet og fylkeskommunene vil følge opp denne saken helt fram til og med Stortingets sluttbehandling av NTP våren 2017.

Mer fra Dagsavisen