Sarpsborg

Ølsalget til Rema stuper med ny markedsstrategi

Rema-butikkene solgte 86.000 liter mindre øl i årets første fire uker enn i samme periode i fjor.

NTB: Samtidig rapporterer konkurrentene om økt ølsalg, ifølge tall fra Nielsen, melder E24. Nettstedet setter utviklingen i sammenheng med den nye markedsstrategien til Rema 1000, som favoriserer Ringnes framfor bryggerier med sterk lokal forankring, som Hansa Borg og Mack.

Rema-butikkene solgte 86.000 færre liter øl i årets fire første uker, sammenlignet med samme periode i fjor, mens Kiwi og Extra økte sitt ølsalg med henholdsvis 209.000 og 290.000 liter. Det samlede ølsalget i Norge økte med 79.000 liter.

– Vi har hatt lavere omsetning i Tromsø, og vi har hatt lavere omsetning i Bergen i noen uker, der noen har reagert, og vi har fått veldig mange tilbakemeldinger, sa Rema-sjef Ole Robert Reitan da han ble intervjuet på Torp i forrige uke.

Han bekreftet at Rema sliter som følge av ølstriden. Ifølge Aftenposten hadde kjeden et omsetningstap på 90 millioner kroner i januar. Problemene ser ut til å avta i februar, ifølge Reitan.

Rema 1000 har i denne omgang ikke ønsket å kommentere øltallene.

Coop derimot bekrefter at ølpatriotismen synes å være sterk i Tromsø og Bergen. I Bergen økte en Extra-butikk ølsalget med 40 prosent i januar.

– Øl er en viktig varegruppe for kundene og hvor de lokale følelsene er sterkt knyttet til deres lokale bryggerier, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen til E24.

Mer fra Dagsavisen