Sarpsborg

Meninger: Er Ørabanen grunnen til at Sarpsborg gravla 35 millioner?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Av: Kristoffer Hagen, student NMBU

Det er i dag nesten 30.000 graver i Sarpsborg fordelt på kommunens 10 kirkegårder. Rundt 1/3 av disse, 10.150, er ledige! Dette er en veldig stor reserve! Vanligvis regnes en reserve tilsvarende 3 % av befolkningen som tilstrekkelig. I Sarpsborg vil dette tilsvare rundt 1600 graver.

Det siste man gjør når man har en stor gravreserve er å bygge en ny kirkegård, men av en eller annen grunn har Sarpsborg kommune gjort akkurat det. Den nye gravplassen utvidelsen på Hafslund står nå ferdig med 4258 nye gravplasser øker reserven til utrolige 14.405 graver! Utvidelsen har kostet 35 millioner og vil etter alt å dømme aldri bli tatt i bruk!

Hvorfor bygde man denne?

Det opplagte svaret er at man ikke visste at det allerede var rundt 10.000 ledige graver i kommunen. Angivelig stammer denne feilen fra en kartlegging i 1995. I denne kartleggingen gikk man aldri ut og telte antall graver, men benyttet gravprotokoller og datalister. På denne måten klarte man å overføre alle feilene i det gamle systemet til det nye! Man klarte å overse 1/3 av alle gravene i Sarpsborg!
Det at ingen klarte å oppdage denne feilen på 20 år er ekstremt usannsynlig! Går man inn porten på St. Olav gravlund ser man med en gang store gressplener, med flere hundretalls ubrukte gravplasser! Det må nesten være en annen forklaring på denne fadesen!

La oss se nærmere på kirkegården på Hafslund:
Området som kirkegården er utvidet på har siden 1930-tallet vært holdt av for en fremtidig godsbane til Øra i Fredrikstad. Denne godsbanen ble nesten realisert ved flere anledninger og ville gi stor vekst for industri- og næringsområdene øst for Fredrikstad.

Men Sarpsborg ville få lite utbytte av denne veksten. I mange år anså faktisk Sarpsborg kommune denne som en trussel mot sine egne havneplaner i Skjebergkilen.

I 1973 var den gamle Hafslundbanen totalt utdatert og Hafslund smelteverk bygde noen hundre meter fram til smelteverket i den ledige traseen for Ørabanen. Allerede på 1990-tallet, mens smelteverket fortsatt var i full drift, begynte kommunen å planlegge kirkegårdsutvidelsen. Men utover 2000-tallet mistet næringslivet interessen for Ørabanen parallelt med at en ny bilbasert godsterminal på Rolvsøy sto ferdig og motorvei gjennom fylket var under bygging. I 2001 ble sidesporet til smelteverket revet opp og få år senere, i 2009, startet Sarpsborg kommune arbeidet med reguleringsplanen for kirkegården og vedtok denne i løpet av få måneder.
Kort tid etter, i 2010, foreslo Statens vegvesen å bygge ny Rv111 tvers gjennom området som var regulert til kirkegård. Vanligvis ville dette utløst en revurdering av kirkegårdsplanene, men ingenting ble gjort.

Ørabanen ble formelt skrinlagt av Fredrikstad kommune i 2013 og omtrent samtidig bevilget Sarpsborg kommune 22 millioner til bygging av kirkegården. I 2014 ble det klart at kostnaden økte til 35 millioner. På tross av den enorme kostnaden og konflikt med fremtidig trase for Rv111, fortsatte man arbeidet med utvidelsen i høyt tempo.
Byggearbeidet startet i 2015 og omtrent samtidig begynte man på en ny kartlegging av gravkapasiteten i Sarpsborg. Det ble raskt klart at det var store avvik og man foretok omsider en full registrering i felt. I 2016 sto kirkegården ferdig og samtidig viste kartleggingen at det aldri hadde vært eller ville bli behov for den.

Man må virkelig stille dette spørsmålet: Har Sarpsborg kommune i sin iver etter å stoppe Ørabanen, brukt 35 millioner på en kirkegård som aldri vil bli benyttet?

Mer fra: Sarpsborg