Sarpsborg

- Det er hverken foto eller maleri, men kunst

An Doan Nguyen er en av seks sarpinger som stiller ut på Soli Brug.

Bilde 1 av 6

Av: Trygve Sørli og Morten Øby

Som 13-14-åring var han med foreldrene til en kompis til Soli Brug. Det satte spor, og i bilen på vei hjem bestemte han seg for å komme tilbake. 12. november er han en av seks kunstnere fra Sarpsborg som stiller ut på Soli Brug.

Han er blitt en tungt utdannet kunstner, og nå i november kan du se hans kunst i Sarpsborg. An Doan Nguyen har blant annet en bachelor i Fine Art fra England og refererer til Berlin, Hong Kong og andre metropoler. Men det var i Sarpsborg det startet.

- Vi er båtflyktninger fra Vietnam og kom til Norge i 1979. Jeg er vokst opp i Særp i en søskenflokk på syv, forteller Doan Nguyen. Han mimrer tilbake og forteller at det ofte var mange mennesker rundt bordet.

- Jeg vokste opp med masse liv og mye folk rundt meg. Vi var jo syv søsken og to foreldre, pluss at vi ofte hadde besøk. At det var 11 og 12 rundt bordet var ikke uvanlig.

I dag imponerer An voldsomt på lerretet, men som liten var ikke An spesielt kreativ.

- Mine søsken var kreative, jeg var mer lat, smiler han og forteller at han hadde tre interesser.

- Det var skating, det var damer og det var kunst. Nå er det mest kunst.

- Kunsten har dratt meg ut i verden. Men det startet på St. Olav. Jeg gikk tegning, form og farge og der ble jeg tatt seriøst, og det var en skikkelig vekker for meg, forteller Doan Nguyen som da bestemte seg for å satse på kunst.

An Doan Nguyen

An Doan Nguyen er en av 6 sarpinger som stiller ut på Soli Brug. Les mer om An Doan Nguyen og se mer av hans kunst her: http://www.dagsavisen.no/sarpsborg24/det-er-hverken-foto-eller-maleri-men-kunst-1.800158

Posted by Demokraten Sarpsborg on Friday, November 4, 2016

Han studerte videre etter St. Olav i Grung, Universitet i Bergen, tok deretter en bachelor i Fanie Art i Wimbledon, London. Han var også innom Amsterdam og flere steder i Tyskland, i søken etter å finne det perfekte uttrykket.

- Jeg har hele tiden jaktet på å bli tatt seriøst og det tror jeg er veldig viktig. Blir du sett, så oppildner det til læring.

I Sarpsborg startet han å male etter bøker og bilder av blant andre Rembrandt.

- Jeg startet opp som en ren figurativ maler. Jeg hadde bøker og et leksikon som het "Kunsthistorie fra 1300-tallet og til nu", og der hadde jeg alltid oppe sidene om barokken, sidene som omhandlet Rembrandt. Da satt jeg på kjøkkenbordet og malte Rembrandt-motiver fra Sarpsborg og etterapte disse kunstnerne. Det kunne jeg gjøre i mange timer, og faktisk flere år. Det har nok farget meg som kunstner. Men da jeg kom til London så hadde jeg en professor som sa at jeg seriøst måtte gi slipp på disse barokk-mesterne og smake på noen andre oster.

I fire år la han barokken bak seg og jobbet med alt annet enn klassisk kunst.

- Det, og det å bo i en storby har virkelig farget meg. Jeg kan gå fra rolige Børtevannsbilder, som er en del av oppveksten min, og brått kan jeg male store støyete scener fra urbane steder.

Han blir ofte sett på som en fotorealistisk maler, men sier selv at det er irrelevant.

- Jeg maler sånn fordi jeg foretrekker det, men det er mer den følelsen og stemningen til folk som ser på det. Usikkerheten rundt om det er et foto, men så ser de strøk når de kommer nærme nok. Hva det er er irrelevant. Det er hverken foto eller maleri, men kunst, sier An Doan Nguyen.

- Jeg er ikke ute etter å briljere på noen som helst måte, men å male bra kunst som virkelig setter seg i kroppen på folk. Det kan være motiver som omhandler en busk, øde industriområder som  i utgangspunktet ikke er noe estetisk flott å se på, det kan være helt fantastisk å jobbe med. Det har folk ikke noe forventing til og kan ofte være det beste utgangspunktet.

- Ideen av at et maleri opphører å være et maleri, det er fantastisk, sier kunstneren.

Han hadde ikke en klar tanke om hva han skulle stille ut på Soli Brug. Innholdet har blitt til mens han har jobbet, men det er blant annet industriområdet fra Sannesund til Greåker som er motiver for mange av bildene.

- Grunnen til det er at jeg kjenner det området veldig godt. Jeg har skatet og gått mye der. Jeg hadde også noen venner som bodde der. Det området har alltid virket veldig trist, men veldig interessant. Jeg har malt en hel serie fra dette området. Det er mørke scener, men jeg har prøvd å male det med varme og glød. For det er mye varme og glød der nede. For meg er det ikke stygt der nede i det hele tatt, men et stykke flott strekning.

Han deler inn utstillingen i tre. En del mener han er ganske så surrealistisk og en del er om Tunevannet og området mot Sarpsborg.

- Her mesker jeg meg i barndomsminner. Det er steder som betyr noe for meg, sier An Doan Nguyen.

I tillegg til An Doan Nguyen kan du også se Magnus Bjerk (foto), Odin Borgen (maleri), Elisabeth Gyllensten (maleri), Petter Hepsø (skulptur), An Doan Nguyen (maleri) og Sinikka J. Olsen (grafikk). Utstillingen åpner 12. november.

Mer fra Dagsavisen